|
Mer frukt och grönt!
Svenska folket äter mer frukt och grönsaker än någonsin. Vi kommer nu nästan upp i de fem portioner som vi rekommenderas. Men män och stillasittande släpar efter.
En hög konsumtion av frukt och grönsaker minskar risken för hjärtkärlsjukdomar och cancer. Därför rekommenderas vi av Livsmedelsverket att äta minst 500 g frukt och grönt varje dag, gärna fördelade på fem portioner.
Enligt en ny studie, som omfattar 1 300 personer runt om i Sverige, äter kvinnor i genomsnitt 5,4 portioner frukt eller grönsaker per dag, medan männen kommer upp i 4,7 portioner. Det är en ökning med nästan två portioner per man och drygt en portion per kvinna jämfört med en kartläggning som Livsmedelsverket gjorde i slutet av 1990-talet.
– Även om det finns en del skillnader i upplägget av Livsmedelsverkets och vår studie talar siffrorna för att de flesta av oss äter betydligt mer frukt och grönsaker i dag än för tio år sedan, säger doktoranden Anna-Mari Simunaniemi vid Institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet.
Studien tyder också på att de som äter mycket frukt och grönt också har en sundare livsstil i övrigt.
– Ett tecken på detta är att den tredjedel av deltagarna i vår studie som uppgav att de ägnade mindre än en halvtimme per vecka åt någon ansträngande fysisk aktivitet åt betydligt mindre frukt och grönt än övriga deltagare, säger Anna-Mari Simunaniemi
Unt.se
|