|
D-vitaminbrist kan öka risken för cancer
Under de senaste åren har brist på vitamin D kopplats till en rad sjukdomar. Enligt en ny studie finns också ett samband mellan D-vitaminbrist och cancer i tjock- och ändtarm.
I studien ingår rapporter från en rad europeiska länder, bland annat från Sverige, där man undersökt mat- och levnadsvanor samt testpersonernas D-vitaminhalt.
Resultatet visar att normal mängd D-vitamin räcker för att minska cancerrisken. Forskarna vill inte rekommendera att man äter extra tillskott av vitaminet utan tycker att vi ska få vårt D-vitamin från solen, fet fisk och mejerivaror. De förordar också en kost med låg andel rött kött, måttligt med alkohol och att man ska undvika övervikt.
Vetenskapsradion
|