|
Omega 3 kan förlänga
cellers liv
Enligt en ny studie tycks omega 3-fetter, från framförallt fisk, kunna bromsa åldrandet i våra celler.
Syftet med den amerikanska studien var att man försökte hitta en förklaring till varför omega 3-fetter tycks skydda mot en för tidig död i hjärtkärlsjukdomar.
Man konstaterade att omega 3-halten i kroppen tycks påverka telomererna som sitter i ändarna av kromosomerna och skyddar dem från att skadas. Telomererna krymper med stigande ålder, men högre halter av omega 3-fettsyror i blodet tycks göra att telomererna krymper långsammare.
Under de fem år som studien pågick kunde man se att av de drygt 600 hjärtsjuka som ingick i studien, hade de med högst nivåer av omega 3-fetter i blodet också telomerer som krympte långsammare.
Professor Nancy Pedersen, som forskar om åldrande på Karolinska Institutet, tycker inte att man kan gå så långt som att säga att omega 3 ger ett längre liv, men att de tycks ge ett bra motstånd mot nedbrytningsprocessen.
Vetenskapsradion.se
|