Jag tror många av oss tänker att det inte är farligt för hälsan att sitta stilla mycket om man bara tränar regelbundet och inte är överviktig. Men det verkar som att stillasittande är en alldeles egen riskfaktor.

I en stor australiensk studie kunde man konstatera att de som satt mer än elva timmar per dygn hade 40 procents större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar, oberoende av hur vältränade de var.

Problemet är att om man sitter stilla så stoppas produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och blodsocker. Men bara genom att stiga upp och gå en sväng i rummet kan man trigga igång produktionen igen.

Move it!

dn.se

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Under vintern och våren har firar vår familj födelsedag en gång i månaden. Först är det äldsta killen den sista februari (om det inte är skottår förstås :)), en månad senare är det min födelsedag, i helgen fyller mittenkillen år och om en månad är det maken.

Dessutom ska vi ju fira när "lillan" tar studenten! Men hon fyller i alla fall inte år förrän i höst. Det är ju trevligt att fira något då också.

Helgens födelsedag ska firas med grillmiddag och tårta fylld med choklad- och hallonmousse. Vi tänkte grilla ute, men nu hörde jag att det visst ska snöa i morrn...2 decimeter... Ujuj!

Kategoriserat som Familj & Barn
 

Vad är det egentligen som gör att man känner sig stressad? Tja, det är förstås olika för olika personer, men jag tror det är rätt vanligt att man sätter upp för höga krav på sig själv. I alla fall var det så för mig. Under många år var jag min egen värsta fiende i det fallet.

Tomas Danielsson, som brukar kallas "Stressdoktorn" hävdar att 80 procent av all stress är onödig. Han anser att problemet är att vi har en tendens att titta för mycket på vad andra gör och sen lägga ihop allt till något vi tror vi måste leva upp till. Sen, när vi inser att det omöjligt går, så startar det upp stressprocesser som får oss att må dåligt.

Så nu när våren och sommaren kommer gäller det att inte sätta upp för höga krav på sig själv och tro att man ska hinna så mycket. Gör en sak i taget och låt den bli klar innan du sätter igång med nästa.

Tomas Danielsson tipsar om att det också är viktigt att smita från allt ibland och bara lata sig. Vad man gör är inte så viktigt, bara man kan släppa tankarna på alla måsten.

Kanske en bra start på våren vore att sätta upp en hängmatta och lägga sig i den och titta på molnen som seglar förbi :-)

dn.se

Kategoriserat som Personlig utveckling
 

Sötningsmedlet Stevia är ju det nya "innesöta" som många testar att använda istället för socker. Jag får ibland frågor om vad jag tycker om detta?

Jag är personligen negativ mot sötningsmedel överhuvudtaget, utan använder honung eller vanligt socker i små mängder istället.

Varför jag inte gillar sötningsmedel är för att jag anser att folk blir lurade. Att baka chokladtårtan med sötningsmedel och kanske även utan vanligt mjöl (minimalt med kolhydrater) gör den inte nämnvärt nyttigare eller bättre för vikten. Det är ju inte själva sockret som är ett gift, utan den söta smaken, oberoende varifrån den kommer. Det är den som stimulerar hjärnans lustkänslor och ökar suget efter mer sött. Visserligen får man inte samma blodsockersvängningar av sötningsmedel, men man vänjer kroppen vid det söta.

Jag är alltså inte emot Stevia i sig själv, även om jag inte har någon större kunskap om produkten (inte mer än jag läst i tidningen Hälsa).

Vad tycker ni om sötningsmedel?

Kategoriserat som Vikt
 

Efter gårdagens promenad i geggamojan kallade Börje vår hund för en "svartvit sumpråtta". Det tog jag som ett tecken på att det var dags för vårklippning! Det är definitivt inte min favoritsysselsättning, men har man nu denna typ av vovve så får man lov att "bita i det sura äpplet".

Så jag startade maj med att skära upp lite falukorv som hundgodis och sätta upp hunden på strykbrädan för att få bra arbetshöjd (faktum är att det är nästa det enda jag använder strykbrädan till nu för tiden). Det var en pärs men nu är det i alla fall gjort. Zingo vägrade dock vara med på bild efter misshandeln...

 

Den sista april blev en turdag för Agneta Liss-Karlsson. Hon blev vinnare av vår Facebookutlottning av hår- och hudvårdsprodukter från Bentley Organics. Hurra för dig Agneta!

Här hittar du Hälsas Viktklubb på Facebook

 

Det jobbas hårt inom läkemedelsvärlden för att hitta mediciner som kan hjälpa mot fetma utan att ge svåra biverkningar. Men jag tycker inte man ska hoppas på något underpiller. I bästa fall kan man hoppas på att en medicin ska hjälpa en genomföra och hålla fast vid en livsstilsförändring.

Så här säger Joanna Uddén Hemmingsson, som är obesitas- och diabetesläkare vid S:t Görans sjukhus:

- Man kan likna viktkampen med en lång simtur motströms. Ibland blir strömmen extra stark, och då kan ett läkemedel fungera som en båt att klamra sig fast vid som tillfällig draghjälp.

Det jag tycker är mest störande är att vissa företag utnyttjar människor som desperat vill bli smalare och säljer verkningslösa och ibland skadliga substanser till dyra priser. Undvik handla produkter från utlandet via internet!
 

Här är forskningen idag.

Kategoriserat som Vikt
 

När vi kom till Borgafjäll så såg vi inget fjäll så långt ögat nådde. Däremot regnade och var riktigt pissigt väder. Nåja, det finns ju som bekant inget dåligt väder bara dåliga kläder, så vi begav oss ut på en 7 kilometers skidtur ändå. Det tjaskade om skidorna :-) men vi skrattade bara åt eländet.

Katarina på fjället

Dag 2 var vädret något bättre och helt plötsligt kunde vi skönja bergstoppar lite här och där när dimman lättade. Man känner sig verkligen liten som människa i den här omgivningen.

Tyvärr hade det snöat under natten och föret var otroligt segt. Men vi åkte ändå 1,1 mil och njöt av den vackra omgivningen.

På kvällen käkade vi en helt underbar trerättersmeny; Västerbottenostsoppa med gravad röding, Reninnanlår med kantareller och två goda såser samt mandelpotatispuré och till efterrätt Getostparfait med hallonsorbet och havtornscurd. De är premierade i White Guide på detta ställe och det kändes verkligen på smaken.

Dag 3 sken solen och vi skidade upp på kalfjället. Det var helt underbart vackert och denna gång åkte vi 1,3 mil med rätt bra stigning. Jag kan lova att både armar och ben känns rätt mjuka :-)

På hemvägen tog vi detta foto av Klöverfjället i sol som avslutning på en härlig långhelg.

 

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

Som medlem i Hälsas Viktklubb kan du vara med i vår kostnadsfria stegtävling. Under maj månad lottar vi ut tre exemplar av boken "Träning som funkar".

"Träning som funkar" innehåller 10 halvtimmesprogram för dig som vill att det ska gå lätt och vara roligt att pussla in träningen i livet. Du får också tips på tester du kan göra själv för att mäta din styrka, stabilitet, rörlighet, kondition, balans och spänst. Författare är Marie Larsson, sjukgymnast och lärare på S.A.F.E. Läs mer om boken på miroforlag.se


GÅ MED I STEGTÄVLINGEN:

1. Du som inte redan är medlem i Hälsas Viktklubb måste börja att anmäla dig här.
2. Logga in med dina inloggningsuppgifter och klicka på fliken Steg.
3. Gå till menyvalet Stegtävling, klicka i rutan till vänster och spara.

Fyll i dina steg från en stegräknare i motionsdagboken eller under fliken steg (båda funkar lika bra). Om du simmar eller gör andra aktiviteter där stegräknaren inte fungerar att ha på sig kan du välja att registrera Övrig motion. Då räknas aktiviteten om till steg.


VEM VINNER?

Vid varje månads slut lottar vi ut vinsterna bland de deltagare som varit mest aktiva. För att delta i tävlingen måste man ha registrerat sina steg minst hälften av den aktuella månadens dagar.

Anmäl dig redan idag!


Själv ska jag åka en sväng till fjälls och utnyttja det sista skidföret. Jag hoppas att vädret ska bli skapligt och att vi får ladda med god mat på hotellet där vi ska bo :-) Jag får väl rapportera senare.

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Dålig sömn och skiftarbete som rubbar sömncykeln kan påverka kroppen så att man får diabetesliknande symptom, visar en ny amerikansk studie.

Friska försökspersoner fick under fem veckor sova endast omkring 5,5 timmar per natt och fick hålla sig vakna under en längre period så att det liknade ett dygn på 28 timmar.

Resultatet blev att försökspersonerna fick lägre ämnesomsättning och försämrad insulinproduktion vilket innebar att de fick högt blodsocker. I förlängningen skulle de antagligen också gått upp i vikt. Det finns ju ett klart samband mellan sömnbrist och fetma.

Jobbar du skift och hur påverkar det i så fall dig?

Vetenskapsradion

 

 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!