Att något måste göras för att minska problemet med övervikt, diabetes o.s.v. är ju helt klart. Men det gäller att hitta smarta hälsoinsatser som inte är alltför dyra och ger resultat. Här är ett bra exempel.

Hundratals personer har gått ner i vikt, fått sänkt blodtryck och blodsocker med hjälp av en ny billig och bra metod. Det handlar om ett hälsoprojekt, Hälsolyftet, som utförts i Hisingen i Göteborg.
 

Så här gjorde man:

  • Alla som sökte till primärvården fick svara på några om sin livsstil och hur motiverade de var att förändra den.
  • Om de ville fick de sedan kontrollera blodtryck och blodsocker.
  • Sen erbjöds de en mer omfattande och självinstuerande häloprofil att göra hemma. I den kunde de göra egna reflexioner kring sin livsstilsförändring.
     

Totalt fullföljde 2120 personer hela programmet och dessa både gick ner i vikt, sänkte blodsocker och blodtryck, samt minskade midje- och stussmått.

forskning.se

 

Kategoriserat som Vikt
 

En av Hälsas viktklubbs medlemmar kastade ut en fundering i diskussionsforumet som jag tror många funderar på.


FRÅGA
: Känner mig splittrad.... I helgen träffade jag släktingar, flera av dom äter LCHF. Vad säger du/ni om detta? De var så övertygande till att det är sååå bra och hälsosamt. Mitt sunda förnuft känner inte så. Åsikter?


MITT SVAR:
Jag förstår att du känner dig splittrad i och med att LCHF har fått så mycket publicitet och man hör så mycket hit och dit. Och det är sannerligen en komplicerad fråga. Så här resonerar jag:

Allmänt sett så är jag emot alla bantningsdieter, eftersom bantning aldrig fungerar långsiktigt. Vi är ju hundratusentals som provat alla möjliga bantningsperioder och gått upp kilona när vi slutat gå på diet och gått tillbaka till vår vanliga mathållning. Med de gamla matvanorna kommer också de gamla kilona tillbaka. Använder man LCHF som en bantningsdiet och äter efter dessa kostregler under en period, så blir det precis på samma sätt. Visst kan man gå ner i vikt (även om det är långt ifrån alla som gör det), men så snart man går tillbaka till de gamla vanorna så kommer kilona tillbaka.

Men självklart fungerar LCHF för viktminskning för de flesta. Man tar ju bort alla sötsaker, glass, snacks, mackor, bullar, kakor och annat liknande. Det är ju minsann inget underverk att det blir lättare att gå ner i vikt då.

Att dra ner på kolhydraterna rejält är ett bra sätt att få bort sötsug. Det kan du läsa om i min kur mot sötsug. Men jag anser inte att det finns någon anledning att ta bort rotfrukter, kokt potatis, bönor, ärter och linser. Dessa innehåller visserligen en del kolhydrater, men de är samtidigt väldigt rika på viktiga näringsämnen, mycket mättande och i stort sett omöjliga att överäta.

Jag anser att det viktigaste är att man hittar hållbara kostvanor som funkar i längden för sig själv och som gör att man kan hålla en stabil vikt och må bra. Om det då är att undvika kolhydrater, att endast äta vegetarisk mat, att äta medelhavskost eller "vanlig mat", det spelar mindre roll.

Om man tittar på världen i stort så kan man se att vissa folkgrupper kan äta nästan bara från köttriket och vara friska och att andra folkgrupper mår fint av att nästan enbart äta växtbaserad mat med massvis med kolhydrater. Däremot ser man ju hur välfärdssjukdomarna sprids i samma takt som skräpmat och läsk blir vanligare.

Oavsett vad man väljer för kosthållning handlar det ju också om vilka livsmedel man använder. Det går utmärkt att äta vegetariskt och äta onyttigt - jag menar godis är ju vegetariskt. Vräker man i sig smör, fläsk och grädde som vissa LCHF:are förespråkar, tror jag inte heller det är bra i längden. Kolesterolvärdena stiger ju nu i LCHF:s spår. Äter man inga grönsaker (som vissa gör) får man också brister som är farliga för hälsan.

Så jag tycker att du ska gå till dig själv och känna efter hur du vill leva och äta i framtiden. Om du kan hitta balansen i dina vanliga kostvanor är förutsättningen störst för att du kan gå ner i vikt, inte bara tillfälligt, utan en gång för alla. Det i sin tur gör att du har stor chans att få ett långt friskt liv.

För att gå ner i vikt måste du förstås äta mindre än du förbrukar (så är det även i LCHF) och här i Hälsas Viktklubb rekommenderar vi att man i första hand ska dra ner på de snabba kolhydraterna, sötsaker och alkohol. Läs gärna Viktkursen så får du många bra tips.

Lycka till!

Kategoriserat som Kost och näring | Vikt
 

Om man har god fysisk kondition i 18-årsåldern så minskar risken att man ska få svår depression senare i livet, visar en ny stor studie gjord på över en miljon svenska män. Riskökningen kunde noteras ända upp till personerna var i 60-årsåldern.

Forskarna vet inte varför det är på detta vis, men tonåren är en viktig period i hjärnans utveckling då bland annat den sociala och emotionella förmågan finslipas.

Så gör ditt bästa för att uppmuntra dina tonåringar att röra på sig. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är så lätt alla gånger, men denna studie kanske kan ge en extra kick.

forskning.se
 

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Det börjar kännas i luften att det snart är höst. En sån här solig dag är det fantastiskt skönt. Jag tog en skön promenad i skogen och tog mig tid att stanna och bara sitta och njuta.

Jag såg en orrtupp, två svanar och två tranor på min vandring. Men ovanligt nog inga renar. Annars har det varit väldigt gott om den sorten senaste veckorna.

Lingonen börjar vara mogna på vissa ställen, men behöver nog någon vecka till innan de är läge att plocka. Men de ser stora och fina ut.


Min äldste son är hemma på besök så jag gjorde mitt bästa för att tillaga en god middag. Som tur var har vi många goda primörer i trädgården, som squash, späda morötter och små söta tomater. Men när jag skulle gräva potatis hittade jag detta monster :-)

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

De flesta tänker nog att ju mer man tränar, desto mer går man ner i vikt. Så kan det vara, speciellt om man tränar jättemycket, men det är absolut ingen regel. Detta har jag länge sett, men nu finns det även en studie som visar att det stämmer.

Försökspersonerna var indelade i två grupper där den ena tränade 30 minuter per dag och den andra gruppen 60 minuter per dag. Båda grupperna uppmanades motionera på en intensitet där de blev svettiga och tre gånger i veckan skulle de ta i ännu lite extra.

Resultatet blev att de som tränade en halvtimme förlorade i genomsnitt 3,6 kilo på tre månader, medan de som tränade en timme bara gick ner 2,7 kilo. Vid fettmätning visade det sig att de inte heller förlorat mer fett.

Detta beror mest troligt på att de som tränade mer blev mycket hungrigare och käkade mer, samt att de som tränade mindre hade mer energi till andra fysiska aktiviteter på fritiden.

Min åsikt är att motion är jätteviktigt vid viktminskning, men att det inte finns någon anledning att överdriva. Det är betydligt effektivare för vikten att se över vad man äter.

Men det är klart, tränar man flera timmar dagligen är det ju en annan sak. Elitidrottare har oftast fullt upp för att få i sig tillräckligt med kalorier.

Dn.se

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 

Det är inte bara hjärtat som påverkas av fetma, även hjärnan tar skada, visar ny forskning.

I en brittisk studie där man följde 6000 personer i medelåldern under tio år, kunde man se att de feta personernas kognitiva förmåga* försämrades kraftigt jämfört med de normalviktigas.

Man vet inte riktigt varför det är så, men man tror att högt blodsocker och högt kolesterolvärde kan påverka hjärnan negativt.

* Kognitiv förmåga är exempelvis minne, problemlösning och språklig förmåga.
Kategoriserat som Vikt
 

Nu är det dags att anmäla sig till september månads stegtävling, då vi lottar ut tre exemplar av boken "Vältränad - handboken för den funktionella kroppen". Jag tycker nästan omslaget ser lite läskigt ut, men den är väldigt intressant och man får många bra tips.

I boken får du bland annat lära dig:

- tre kraftfulla verktyg för en genuint vältränad kropp: greppet, förlängningen och andningen.

- varför motorn sitter i höften när kroppen är i rörelse och hur du kan utnyttja det.

- hur du själv gör en funktionell rörelseundersökning.


SEPTEMBERS STEGTÄVLING

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Har någon av er testat att gå med BungyPump stavar? Vore kul att höra vad ni tycker.

Jag har hittat ett test som man gjort på Mittuniversitetet där man jämförde gång med BungyPump stavar och vanliga stavar. Där visade det sig att man hade 18 procent högre syreförbrukning på platt underlag och 9 procent högre med lutat underlag. Det innebär alltså att man förbrukar något mer energi när man går med bungypumpstavar än med vanliga stavar. Jag lägger in ett genomsnitt av sifforna i motionsdagboken.

 

Det har tydligen blivit mer och mer vanligt att man tar värktabletter eller smörjer värk-geler i samband med träning. Man har ont i någon muskel och tar då ett par ipren, voltaren eller liknande för att smärtan inte ska hindra träningspasset.

Inte smart!

Elitidrottarna, som enligt mitt tycke borde vara ett gott föredöme, gör tydligen såhär hela tiden för att palla med den hårda träningen. Vilket förstås innebär att motionärerna hakar på trenden.

Helt vansinnigt!

Smärta är en signal som visar att något inte är som det ska och att man bör ta det lugnt. Tar man då inflammationshämmande medel lindrar man smärtan, men hindrar skadan från att läka ut fullständigt. På längre sikt kan muskler och senor bli svagare.

Det finns också studier som visar att om man tränar med inflammationshämmande värktabletter i kroppen så förlorar man mycket av träningseffekten. Vid styrketräningspass får man exempelvis varken muskeltillväxt eller ökad styrka.

Antiinflammatoriska värktabletter ska tas högst två veckor i sträck. Äter man dem under längre tid ger de ökad risk för stroke och hjärtinfarkt. Vid hård fysisk träning kan de också leda till njursvikt, även hos fullt friska människor.

dn.se

 

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Efter en dryg vecka med underbart sommarväder har det vänt. Visserligen vägrar jag ta av mig shortsen, men det är mer för att jag älskar detta underbara plagg än att det är varmt (omkring 15 grader). Nåja, är sommarvärmen slut får man väl börja njuta av den sköna höstluften.

I helgen har vi käkat surströmming i mina föräldrars sommarstuga i Risliden och gjort skogsvandringar och rekat inför vinterns skidspår. Snacka om att vara ute i god tid va :-)

Har dessutom tillagat en god, men väldigt underlig grönsak för första gången i mitt liv. Först trodde jag mamma odlat minor, men det visade sig vara kålrabbi, vilket jag aldrig tidigare varken sett eller smakat. Jag skalade, skivade och rostade i ugnen med lite olivolja och kryddor, vilket blev riktigt gott. Men jag vet inte riktigt vad man kan göra för goda rätter. Kanske har du något tips?

 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!