Var tredje svensk är positiv till en extra skatt på mättat fett, visar en undersökning som SVT har gjort. Själv tycker jag man bör satsa på en sockerskatt istället. Jag tror definitivt sockret skapar större problem än mättat fett.

Men frågan är om en skatt skulle påverka vårt intag av onyttigheter? Tja kanske, men det är inte säkert. Vi verkar ju inte nämnvärt påverkas av att cigaretter, snus, alkohol och bensin beskattas rejält. Vi röker, snusar, super och kör lika mycket ändå.

Men det är klart om man satsade de pengar man fick in på den extra skatten på att subventionera nyttiga saker som grönsaker, bär, frukt o.s.v. så kanske det skulle kunna ge viss effekt. Speciellt om man i samband med detta även fick livsmedelsbutikerna att tänka om när de planerar vilka typer av livsmedel man exponerar mest och fokusera på sådant som är hälsosamt för oss.

Sen kan man förstås fråga sig om staten verkligen ska lägga sig i vad vi äter, dricker och gör så länge det inte skadar någon annan. Ska jag inte få äta (supa, röka) ihjäl mig om jag vill? Tja, egentligen är det ju mitt eget val. Men problemet är bara att vården av lungsjuka, leversjuka och folk sjuka av fetma kostar enorma pengar. Så då blir det ju lik förbaskat en fråga för samhället, alltså vi alla.

Dagens medicin

Kategoriserat som Vikt
 

Jag trodde jag hade rätt så vältränade magmuskler, men tydligen hade jag fel. I går körde jag denna magmuskelövning och idag har jag rejält med träningsvärk.

Det här är ju en "kombo-övning" där man både tränar bukmuskulaturen, bålstabilitet samt rörlighet i höft och axlar och det tycker jag är effektivt och bra. Dessutom funkar den utmärkt på badstranden eller gräsmattan.

GÖR SÅ HÄR

1.Ligg på rygg med böjda knän och fötterna i golvet. Inta en god hållning genom att dra sätet något under dig och gör kroppen lång.

2. Håll en viktplatta eller hantel (alternativt en tung bok, en sten eller något annat som finns i närheten) med utsträckta armar i golvet bakom huvudet.

3. Pressa ner svanken i golvet och dra upp knäna mot magen samtidigt som armarna går upp och möter benen. Knäna hamnar mellan armarna. Arbeta lugnt och kontrollerat. Stanna rörelsen när knäna når bröstet och vikten
fötterna.

OBS: Se till att hålla ryggen stabil utan att svanka när du går tillbaka med armar och ben till startpositionen.

Hur många gånger man ska utföra övningen beror förstås på hur vältränad man är, men man kan gärna göra den 10-15 ggr och sen upprepa igen några minuter senare.


Övningen är hämtad ur boken "Träning som funkar"

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Vilket härligt midsommarväder! Jag minns inte senast när det var så här superfint en midsommarafton. Helt perfekt!

Vi struntade i midsommarstången, ingen av oss i familjen gillar den grejen. Istället grillade vi och umgicks med trevliga vänner i solens sken. Till och med insekterna skötte sig riktigt bra :-)

Under dagens promenad konstaterade vi att det blommar rejält på hjortronmyrarna. Fortsätter det i den här stilen borde det gå att fylla frysen med hjortron. Det är flera år sen sist och frysen är tom, så det vore bra.
 

 

Här på bilden sitter kvarterets "tuffa grabbar" och mumsar frukt så de ska orka cykla en runda till. Solen skiner, men det är fortfarande ingen vidare värme i luften. Midsommarblommorna har inte riktigt kommit igång med blomningen, så det får bli andra, tidigare blommor, som får dekorera midsommarstången i år.

Hoppas att ni ska få en riktigt skön helg med härligt väder så det går att sitta ute och mysa. OBS! Myggorna kan gärna få ta semester och dra dit pepparn växter!

På tal om peppar så kan jag tipsa om en riktigt god sill med lite extra sting. Här hittar du ett recept på Pepparsill.

Kategoriserat som Familj & Barn | Mat och recept | Vikt
 

Tillskott av selen och Q10 verkar vara väldigt bra för äldre personer. Det mer än halverade risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar enligt en ny svensk studie.

Däremot bör män, enligt en annan ny studie, inte vräka i sig svart te. Fler än sju koppar om dagen verkade kunna öka risken för prostatacancer något. Detta förvånade forskarna i och med att tedrickare i övrigt statistiskt sett är friskare och smalare än andra. Men de kommenterar resultatat med att det inte säkert att teet i sig själv är en riskfaktor, eventuellt beror det på att de lever så länge att prostatacancer är vanligare. Detta vet man inte.

Kategoriserat som Kost och näring
 

Det är många faktorer som spelar in för hur långt och friskt liv vi får. Ibland kan man kanske få uppfattningen om att det bara handlar om hur vi äter och rör på oss, men det är långt ifrån hela sanningen. Det sociala livet är minst lika viktigt.

Ensamhet är en stor riskfaktor för att åldras och dö i förtid, visar ny amerikansk forskning. 1600 personer i 70-årsåldern ingick i studien och de som uppgav att de kände sig ensamma hade betydligt större dödlighet under de 6 år som studien varade. De hade också större risk att förlora vitala funktioner.

Nästan hälften av personerna i studien kände sig ensamma, vilket antagligen är rätt vanligt, särskilt bland äldre. Men visst är det väldigt tragiskt att det ska behöva vara så! Till viss del är det väl naturligt, partnern kanske har gått bort och kanske även många av vännerna. Men det är ju rätt vanligt att äldre inte heller får besök av sina barn mer än någon enstaka gång om året.

Jag lyssnar just nu på boken "Tätt intill dagarna: berättelsen om min mor" av Mustafa Can. I den uttrycker författaren sin åsikt; vi tycker det är självklart att föräldrar tar hand om sina barn när de föds och växer upp, men lika självklart ska barnen ta hand om sina föräldrar när de blir gamla och ska dö.

Jag håller med, men inte till hundra procent. När jag tänker på hur det skulle vara att bli omskött och tvättad i rumpan av mina barn, så känns det inte riktigt bra. Just den biten överlåter jag gärna till proffsen. Men visst hoppas jag att mina barn ska bry sig om mig och ofta hälsa på när jag blir gammal och om jag blir sjuk.

Gissningsvis känner många av oss lite ångest om vi tänker på oss själva som gamla och sjuka. Kanske är det därför att många besöker sina gamla och sjuka släktingar alltför sällan- man vill inte påminnas om sin egen dödlighet.

Men det är nog nyttigt för oss att tänka igenom detta och fundera på hur vi reagerar och varför. Att lämna de äldre ensamma är inte försvarbart!

Och förresten, boken är jättebra!

Läs mer om studien

Kategoriserat som Familj & Barn
 

Det är verkligen tur man inte är fågelförälder den här årstiden. Just nu piper det desperat i träden. För att vara så små är de enormt högljudda!

Den här sädesärla-familjen råkade bygga bo på ett lite tokigt ställe. Det stod två pappbackar på en altan och i den undre hade de byggt sitt lilla näste. Som tur var verkar mamman och pappan inte bry sig om att det ibland passerar människor lite väl nära. Det skyddar väl också mot rovdjur kan jag tänka.

Kategoriserat som Fritid
 

Det verkar inte vara något fel på Livsmedelsverkets kostråd. Problemet är istället att vi är dåliga på att följa dem. Det har ny forskning kommit fram till.

17000 svenska män och kvinnors kostvanor undersöktes under en längre tid och de som bäst följde Livsmedelsverkets kostråd levde klart längre. Störst skillnad sågs bland de medelålders männen där de som följde kostråden hade hälften så stor risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar.

Men endast tre procent av deltagarna i studien följde kostråden fullt ut. Istället åt många för mycket socker och mättat fett samt raffinerade spannmålsprodukter (vitt bröd o dyl).

Livsmedelsverket ger rådet att äta en varierad kost med mycket frukt, grönsaker, fisk och skaldjur samt ett högt intag av fullkorn. När det gäller fett bör vi byta ut en del av det mättade fettet mot omättade fetter (ex mindre smör och mer raps- och olivolja).

Läs mer om studien

Kategoriserat som Kost och näring
 

Vi har tio gånger fler bakterier i och på kroppen än vi har mänskliga celler. Ungefär hundra biljoner stycken faktiskt!

Bakterierna hos en enda människa bidrar med 8 miljoner gener. Själva har vi endast ungefär 22 000 gener.

Som tur var samarbetar nästan alla med oss.

Forskarna jobbar nu hårt för att kartlägga den friska människans normala bakteriefloran. Man måste ju veta vad som är friskt innan man kan avgöra vad som är sjukt.

Tanken är att man ska kunna utforma behandlingar där man istället för att ge mediciner som kanske tar död på stora delar av bakteriefloran istället ska kunna tillföra bra bakterier och ge dem näring så att de kan ta över.

Barbara Methé som är en av dem som forskar om detta säjer;

– Vi ska nog tänka mer på att vi bär på ”snälla bakterier”. Måste vi verkligen använda antibiotika så ofta, till och med för virusinfektioner där de inte alls hjälper? Ska vi tvätta händerna med antibakteriella medel när tvål och vatten räcker fint? Och vi måste verkligen tänka om när det gäller antibiotika till djur i förebyggande syfte.

Kategoriserat som Naturmedel & Medicin
 

De flesta av oss tänker inte på det, men vi människor lever i sträng symbios med bakterierna. Ja i princip kan man säja att vi är vandrande bakteriekolonier.

Att våra tarmbakterier har stor betydelse för immunförsvaret och för vår allmänhälsa är väl känt. Men nu forskar man också på hur tarmfloran kan påverka vikten. Det verkar nämligen som om bakteriefloran ser olika ut hos feta människor i jämförelse med normalviktiga.

I djurförsök har man också sett att feta råttor gick ner i vikt när de fick bakterier från normalviktiga.

Intressant forskning!

Kategoriserat som Vikt
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



Yogaresa med Malin Berghagen

Följ med Hälsa och Malin Berghagen på en läsarresa i yogans tecken 14–21 september 2014. Resan går till Santa Ponsa, som är en av Mallorcas pärlor med fantastisk natur och en oas för kropp och själ.
ALLT OM RESAN HÄR!


VIP-kund

Kanonpris – först till kvarn!

Beställ genom att ringa 08-28 08 00
eller mejla info@vipkund.com 

Uppge namn, adress, kundnummer, 
e-postadress och mobilnummer, samt antal och färgval – grå, svart eller vit. Gäller endast för prenumeranter och inom Sverige.

Ord pris: 499 kr.
Frakt tillkommer med 49 kr/beställning.

Begränsat lager – beställ redan idag! 


 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!