Stort grattis till vinnarna i januari månads stegtävling:

WALKINGSKOR FRÅN REEBOOK
Anna Carina Nilsson, Skummelövsstrand
Leena Elvelind, Göteborg.

DEODORANTER FRÅN ACO
Johanna Brynielsson, Ödeshög
Birgitta Gustafsson, Örebro
Monica Hassel Häggman, Västerås

Nu behöver jag skostorlek från Anna Carin och Leena! Mejla mig på katarina@halsa.se. Jag mejlar er också!

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 

De som äter sitt huvudmål före klockan tre kan ha lättare att gå ner i vikt än de som äter det efter klockan tre, visar en ny studie.

420 överviktiga personer fick följa ett kostprogram men delades upp så att en grupp åt det mesta av matintaget på förmiddagen och den andra gruppen åt mest på eftermiddagen. Resultatet blev att den första gruppen gick ner mer i vikt än den andra.

Varför kan man undra? Jag gissar att det har att göra med att man stimulerar förbränningen mer om man fördelar måltiderna mer jämt under dagen. Om man "sparar sig" äter den mesta maten på kvällen är också risken att man är tokhungrig och sugen på kaloririka onyttigheter och då är det lätt hänt att man fuskar och äter fel och för mycket.

 

Kategoriserat som Vikt
 

I bland tycker jag att forskarna krånglar till saker och ting alldeles i onödan. Nu har en brittisk matematiker kommit på en ny ekvation som han tycker ger en bättre uträkning av BMI. Den nya uträkningen ser ut så här:

[1,3 x vikten], dividerat med [längden i meter upphöjt till 2,5]

Men jag har lite svårt att tro att det ska förändra något överhuvudtaget. BMI kommer nog alltid att vara ett trubbigt sätt att värdera övervikt och fetma på. Det funkar rätt så bra om man tittar på en stor befolkningsgrupp och jämför BMI med några års mellanrum. Då kan man rätt så bra se de förändringar som sker.

Men att använda BMI för att bedöma enskilda människors behov av att gå ner i vikt är mycket svårare och kommer nog att vara det även med den nya beräkningsmetoden. Man kan mycket väl ha ett högt BMI och ändå ha en relativt låg fettprocent om man har stor muskelmassa och är kraftigt byggd.

De flesta kostrådgivare använder sig istället av våg, måttband och fett/muskelmätning, vilket ger ett mycket bättre mått för den enskilda människan.

dn.se

 

Kategoriserat som Vikt
 

Jag tycker inte att januari är en särskilt trevlig månad. I alla fall inte när det är kallt - och det är det ju för det mesta. Kallt och mörkt är inte mina favoriter!

Men som tur var har vi snart klarat av hela januari och går mot ljusare tider. Även om februari kan vara iskall den också, är det i alla fall solen uppe lite längre och då blir det genast roligare att röra på sig utomhus.

Så mitt tips är att du anmäler dig till vår stegtävling och tar chansen att vinna lite fina priser nu när du ändå ska ut och motionera.

Under februari lottar vi ut en kvalitetsklocka från svenska GUL, värde 799:- och 4 kit med hud- och hårvårdsprodukter från Kronans Droghandel.

Läs mer om stegtävlingen och priserna.

Man kan ju även omvandla andra motionsaktiviteter till steg och det är faktiskt rätt intressant. Själv var jag ute i skidspåret helgen och upptäckte att 1,5 timmas lugn skidåkning gav en hel massa steg, närmare bestämt drygt 20000 steg. Så det kan jag rekommendera!

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 

Ensamhet kan störa immunsystemet på flera sätt och göra att man får sämre hälsa, visar en ny amerikansk studie. Ju ensammare personerna kände sig, desto högre grad av inflammation hade man i kroppen

Långvarig stress kan också få den här effekten och det verkar ju logiskt, för ensamhet kan ju vara väldigt stressande.

newswise.com

 

Det måste vara oerhört tufft att vara djur när det är 20-30 grader kallt. Tycker speciellt synd om de rådjur som finns här. De klarar sig ju egentligen inte i detta kalla klimat, men har på nåt sätt ändå hamnat här. Mest för att folk matat dem antagligen.

Men ska man då bara låta dem svälta ihjäl? Känns inte kul tycker jag! De brukar komma förbi hos oss och slicka i sig lite mat från fågelbordet, men det räcker ju inte långt. Så de senaste veckorna har jag lagt ut lite grönsaksrester, brödsmulor och äppelbitar. Inte är det väl så mycket, men det verkar uppskattas.

Om man inte ska mata rådjuren så tycker jag det mest humana vore att skjuta dem. Att låta dem svälta ihjäl är ingen bra lösning.


Men idag har i alla fall vädret slagit om rejält och vi hade bara 2 grader kallt i morse. Skönt! När det blir så pass milt efter den trettiogradiga kylan som vi hade förr i veckan, så känns det nästan som om man kan ta på shorts och t-shirt :-)

Det var toppen att kunna åka ut på en härlig skidtur. Vi åkte en runda på nästan en mil, även om det inte fanns så bra spår att följa. Kul!

 

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

Medelfamiljen med mamma, pappa och två barn äter i genomsnitt 1,2 kilo godis i veckan. Man snaskar också i sig en hel del konditorivaror. Konsumtionen av fikabröd har på 30 år fyrdubblats från 2,7 till 11,5 kilo per person och år, vilket motsvarar ungefär 230 kanelbullar (per person!).

Men vi äter också mycket mer kött (charkprodukter är ej inräknade). För 30 år sen åt vi cirka 28 kilo per person och år. Nu äter vi hela 48 kilo. Ökningen är mest fågel och fläskkött.

Vi äter helt enkelt mer! Och väger därmed också mer.

Kategoriserat som Vikt
 

Alla nyårslöften om viktnedgång gör att tränings- och viktminskningsföretag får ett uppsving just efter nyår. Men redan några veckor senare är det många som tappat sugen och gett upp. Enligt en undersökning slutar 1 av 3 sin diet på grund av att de är för krångliga och svåra att följa i sociala sammanhang.

Lågkolhydratdieter är fortfarande den vanligaste dieten, men det är få som fullföljer dem. Enligt förespråkarna för LCHF är det inte en bantningsmetod utan en livsstil. Problemet är att de flesta som följer LCHF använder metoden för att just banta. Väldigt få vill leva så pass kolhydratsnålt resten av livet. Och då kommer kilona tillbaka igen.

Men så är det ju med alla bantningsmetoder å andra sidan. Jag pratade med en kvinna om Viktväktarna här om dagen. Hon hävdade att för henne så fungerade Viktväktarna alltid. Hon hade minsann gått ner i vikt fyra gånger med deras metod.

Är det bara jag som tycker ett sånt resonemang haltar? Visst är det väl kanonbra om man går ner i vikt, MEN om man går upp kilona igen så är det väl inte en lyckad viktminskning? Det tycker i alla fall inte jag.

För att lyckas med en varaktig viktminskning tycker jag man ska satsa på några få förändringar i livsstilen så att det inte blir så komplicerat. Förändringarna ska funka även långsiktigt och inte bara en kort period.

Små förändringar som ger viktnedgång

Kategoriserat som Vikt
 

Om de på väderleksrapporten säjer att det ska bli 15 minusgrader här omkring, så får vi nästan alltid ungefär 10 grader kallare. Vi bor i ett så kallat "kallhål". Ofta spelar det väl inte så stor roll, men när termometern smyger ned under 20 minusgrader blir det inte lika kul att vara ute. Jag längtar efter skidåkning, men det funkar inte nåt vidare i kylan. Man blir så kall om ansikte, händer och fötter. Nåja, det får väl duga med promenader tillsvidare.

I går var vi till Skellefteå och var på bio och käkade middag med våra ungdomar. Vi såg Hobbit på 3D. Den var rätt så bra, men skulle nog ha varit nog så sevärd i 2D. På bion i Skellefteå har de 3D-glasögon som återanvänds och det är väl bra, men de var så tunga så jag fick skitont på näsryggen, vilket störde upplevelsen rejält.

 

 

 

Det kan vara så att de som dricker mycket lightdrycker har lättare att bli deprimerade. Det är amerikanska forskare som sett det sambandet när man tittat på dryckesvanorna hos en kvarts miljoner amerikaner.

Kaffedrickare verkade däremot ha något mindre risk att få depressioner.

Så att byta ut lightläsken mot kaffe är inte bara hälsosammare för kroppen utan kan göra att man känner sig piggare och gladare.

dn.se

 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!