Att baka med surdeg ger ett väldigt gott och saftigt bröd. Den långa jästiden gör att smakerna utvecklas och att vi bättre kan ta upp mineralerna i brödet.

Men man får inte glömma bort sin surdeg, för då dör den.

Här är ett enkelt recept som funkar bra. Recept på surdegsbröd kommer sen i veckan.

Surdeg

DAG 1

1 dl grovt rågmjöl
1 dl vatten, 40 grader
1 rivet äpple (går att utesluta, men då tar det lite längre tid)

Blanda i en bunke och täck med ett lock eller plast, men inte helt tättslutande. Låt stå i rumstemperatur, gärna på ett varmt ställe, ca 2 dygn. Rör om ett par gånger under tiden. Det är klart när det bildas bubblor och luktar friskt syrligt.


DAG 3

2,5 dl grovt rågmjöl
2,5 dl vatten, 40 grader

Blanda och låt stå i rumstemperatur, gärna varmt, ca 8 timmar eller tills det börjar bubbla. Då är den klar att använda. Det som inte används häller du i en burk och ställer i kylen, alternativt fryser in.


Surdeg som står i kylen måste ”matas” en gång i veckan med 1 msk rågmjöl + 1 msk vatten.

När du ska använda surdegen ”piggar du upp den” genom att göra om proceduren från dag 3.

Kategoriserat som Mat och recept
 

Vi vaknade upp i morse till ett underbart väder och packade ryggsäcken för en skön långtur på skidorna. Vi bestämde oss att ta bilen till Norsjövallen, en by ett par mil härifrån, och åka efter skoterleden till vår by, Kvarnåsen.

De första två kilometerna gick uppför ett berg (se utsikten på bilden ovan) och efter en stigning på 125 meter tänkte vi att det var den tyngsta biten. Så var det inte!

Sugande före och rejäl motvind gjorde att de 2,2 milen kändes som en ständig uppförsbacke. Det gick vansinnigt tungt och fy tusan vad vi var färdiga! Det tog nästan 3,5 timme aktiv åkning innan vi äntligen kom fram.

Dessutom gick solen i moln och det började regna. Så inte blev det den sköna långtur som vi hoppades. Men vi klarade det och nu känns det jättebra. Att kämpa sig igenom strapatser är ju stärkande för självförtroendet och antagligen för fysiken också.

Nu känns dock soffan väldigt skön :)


Här är några spår vi såg. Vad tror ni, en varg eller en stor hund?

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

Det slängs enorma mängder mat som egentligen är fullt ätbar. När bäst-före-datumet är passerat så åker maten i soptunnan även om produkten i själva verket är bäst just då (så är det ofta när det till exempel gäller kött).

Nu har det kommit en ny norsk uppfinning som fungerar som en "hållbarhets termometer". Den kallas "Keep it" och är en liten grunka som fästs på förpackningen när råvaran paketeras och en blå stapel visar sen hur många dagars hållbarhet som återstår.

Hoppas den funkar bra och även kommer till Sverige.

Nrk.no

 

Intressant om hur svårt det är att behålla en viktnedgång.
 

Lyssna: Kropp & Själ 20120228 Bantarens svåraste match

 

 

Att det är nyttigt med grönsaker är ju inget nytt, men att det även ger positiva effekter på humöret visste jag inte.

39 personer som i vanliga fall åt vanlig blandkost med kött delades in i tre grupper. Den första gruppen åt kött, fisk eller fågel dagligen, den andra åt inget kött men fisk 3-4 gånger i veckan och den tredje grupp åt vegetarisk kost.

Grupp nummer tre, som bara åt vegetariskt, visade sig både gladare och mindre stressade än deltagarna i de övriga grupperna.

Forskarna förklarar fenomenet med att proteinrik mat som kött och fisk innehåller höga halter av arakidonsyra (AA), som i stora doser kan orsaka humörsvängningar och förändringar av hjärnverksamheten.

dn.se

Kategoriserat som Kost och näring
 

Man behöver inte köpa dyra återhämtningsdrycker att dricka efter man tränat. Det funkar precis lika bra, eller till och med bättre med mjölk eller chokladmjölk. I alla fall när det gäller uthållighetsträning. Det visar en sammanställning av flera studier.

En bra återhämtningsdryck ska innehålla vatten, kolhydrater, grenade aminosyror och elektrolyter (salter). Det gör mjölk och dessutom i en bra balans. Chokladmjölk innehåller extra kolhydrater som kan vara bra om man ansträngt sig hårt och länge.

Så att ha med sig varm choklad på utflykten är helt rätt. Vi hade det på vår långtur i lördags och förutom att det var jättegott så gav det nya krafter som vi väl behövde.

 

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Det känns verkligen att man förbrukar mycket kalorier när man åker skidor. Jag blir galet tokhungrig!

Egentligen är det lite konstigt att det är sån skillnad mellan promenader och längdskidåkning. Jag har fått nya vetenskapligt testade siffror som visar att man förbrukar ungefär dubbelt så mycket kalorier om man åker skidor en viss sträcka i terräng än om man går samma sträcka efter en väg.

Men det känns också i kroppen! När man promenerar behöver man ju inte nödvändigtvis bli svettig, men håller man samma tempo med skidorna så lackar svetten.

Idag åkte vi 8,5 km och jag förbrukade då ungefär 600-700 kcal utöver den basala energiförbrukningen. Under gårdagens långtur brände jag det dubbla, så det är inte undra på att jag bara åt och åt under hela kvällen.

Det är också därför det nästan är omöjligt att gå ner i vikt genom att bara motionera. Hungern blir så stor för många av oss, att det är jättesvårt att kämpa mot...

 

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 

Blev "lurad" att åka nästan 2 mil skidor idag. Börjes bror skulle hämta ved i Åmträsk, som ligger ca 1 mil härifrån och då föreslog jag att vi skulle ta skidorna dit och åka med honom hem igen. Men vi kom oss inte iväg på en gång och så måste jag ju dessutom erkänna att vi inte direkt har någon elitfart på skidorna. Resultatet blev att brorsan inte orkade vänta och hade åkt hem när vi så småningom kom fram.

Men vi hade med oss härliga mackor och varm choklad, så när vi fikat hade energin återvänt och efter ett lappkast vände vi kosan hemåt igen.

Att i lugn takt gnata på i spåret är väldigt avstressande. Man kommer liksom in i en form av meditativt medvetande och slutar nästan att tänka. Väldigt skön känsla, trots att kroppen blir trött.

Kategoriserat som Träning & Motion
 

När min årskull gick ut gymnasiet hände det inget speciellt. Firandet var väldigt modest och många hade inte ens någon studentmössa.

Nu är det något helt annat!

I vår tar min dotter Hanna studenten och då är det inte enbart studentmössa som gäller. Nä hon går "all in" med både studentbal och studentfest (det är två separata fester).

Det här med bal är tydligen ungefär som ett bröllop, fast värre. Man ska ha tjusig balklänning, som gärna får kosta flera tusenlappar, helst ska håret och sminkningen fixas av ett proffs och kanske vill man dokumentera evenemanget med lejd fotograf.

Dessutom måste man ju ha en dejt. Gifter man sig har man väl förhoppningsvis just den biten fixad :)

Sen ska man helst skjutsad dit av en tjusig Ferrari eller liknande och skrida fram över röda mattan med folkets jubel i öronen.

Nä jag skämtar inte!

Hanna har dejten fixad och kanske har hon även spanat in en klänning på nätet som hon gillar. Men det gäller att beställa i tid, för en sån skapelse ska förstås sys upp!

Jag funderar på om jag inte kan övertala henne att gifta sig på en gång, så vi kan slå två flugor i en smäll :)

Kategoriserat som Familj & Barn
 

Efter önskemål från användarna har vi anpassat kost- och motionsdagboken i Hälsas Viktklubb till moderna mobiltelefoner. Det är inte en app man behöver ladda ner, utan en vanlig hemsida anpassad för smartphones eller andra enheter med touchskärm.

OBS! Hälsas mobila viktklubb fungerar bara för betalande medlemmar.


GÖR SÅ HÄR:

1. Öppna webbläsaren i mobilen och skriv in www.viktklubb.halsa.se/mobil. Bokmärk gärna sidan så hittar du den enkelt sedan. I vissa mobiler finns också möjlighet att göra en genväg från skrivbordet.

2. Logga in med dina vanliga inloggningsuppgifter. Då hamnar du i kostdagboken, men du kan byta till motionsdagboken eller vikt & mått genom att klicka på menyn längst ner.


Dagböckerna fungerar i grunden på samma sätt som du är van från datorn, men på grund av det minimala formatet ser det inte likadant ut. Vårt mål har varit att man lätt ska förstå hur allt fungerar, men hör gärna av dig med feedback. Hittar du fel och buggar eller har förslag på förbättringar är det också väldigt bra om du kontaktar mig, katarina@halsa.se.


Alla uppgifter som du matar in i Hälsas mobila viktklubb hamnar automatiskt i din vanliga kost- och motionsdagbok och när du loggar in på datorn kan du titta på näringsdiagrammen och använda de andra funktionerna.


Självklart kan du också betala medlemskapet med mobilen. Väljer man sms-betalning kostar det 79 kr per månad.

 

 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



Yogaresa med Malin Berghagen

Följ med Hälsa och Malin Berghagen på en läsarresa i yogans tecken 14–21 september 2014. Resan går till Santa Ponsa, som är en av Mallorcas pärlor med fantastisk natur och en oas för kropp och själ.
ALLT OM RESAN HÄR!


VIP-kund

Kanonpris – först till kvarn!

Beställ genom att ringa 08-28 08 00
eller mejla info@vipkund.com 

Uppge namn, adress, kundnummer, 
e-postadress och mobilnummer, samt antal, storlek (S/M eller M/L) och färgval – vit, rosa, sand eller svart. Gäller endast för prenumeranter och inom Sverige.

Ord pris: 599 kr.
Frakt tillkommer med 69 kr/beställning.

Begränsat lager – beställ redan idag! 


 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!