Det måste vara oerhört tufft att vara djur när det är 20-30 grader kallt. Tycker speciellt synd om de rådjur som finns här. De klarar sig ju egentligen inte i detta kalla klimat, men har på nåt sätt ändå hamnat här. Mest för att folk matat dem antagligen.

Men ska man då bara låta dem svälta ihjäl? Känns inte kul tycker jag! De brukar komma förbi hos oss och slicka i sig lite mat från fågelbordet, men det räcker ju inte långt. Så de senaste veckorna har jag lagt ut lite grönsaksrester, brödsmulor och äppelbitar. Inte är det väl så mycket, men det verkar uppskattas.

Om man inte ska mata rådjuren så tycker jag det mest humana vore att skjuta dem. Att låta dem svälta ihjäl är ingen bra lösning.


Men idag har i alla fall vädret slagit om rejält och vi hade bara 2 grader kallt i morse. Skönt! När det blir så pass milt efter den trettiogradiga kylan som vi hade förr i veckan, så känns det nästan som om man kan ta på shorts och t-shirt :-)

Det var toppen att kunna åka ut på en härlig skidtur. Vi åkte en runda på nästan en mil, även om det inte fanns så bra spår att följa. Kul!

 

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

Medelfamiljen med mamma, pappa och två barn äter i genomsnitt 1,2 kilo godis i veckan. Man snaskar också i sig en hel del konditorivaror. Konsumtionen av fikabröd har på 30 år fyrdubblats från 2,7 till 11,5 kilo per person och år, vilket motsvarar ungefär 230 kanelbullar (per person!).

Men vi äter också mycket mer kött (charkprodukter är ej inräknade). För 30 år sen åt vi cirka 28 kilo per person och år. Nu äter vi hela 48 kilo. Ökningen är mest fågel och fläskkött.

Vi äter helt enkelt mer! Och väger därmed också mer.

Kategoriserat som Vikt
 

Alla nyårslöften om viktnedgång gör att tränings- och viktminskningsföretag får ett uppsving just efter nyår. Men redan några veckor senare är det många som tappat sugen och gett upp. Enligt en undersökning slutar 1 av 3 sin diet på grund av att de är för krångliga och svåra att följa i sociala sammanhang.

Lågkolhydratdieter är fortfarande den vanligaste dieten, men det är få som fullföljer dem. Enligt förespråkarna för LCHF är det inte en bantningsmetod utan en livsstil. Problemet är att de flesta som följer LCHF använder metoden för att just banta. Väldigt få vill leva så pass kolhydratsnålt resten av livet. Och då kommer kilona tillbaka igen.

Men så är det ju med alla bantningsmetoder å andra sidan. Jag pratade med en kvinna om Viktväktarna här om dagen. Hon hävdade att för henne så fungerade Viktväktarna alltid. Hon hade minsann gått ner i vikt fyra gånger med deras metod.

Är det bara jag som tycker ett sånt resonemang haltar? Visst är det väl kanonbra om man går ner i vikt, MEN om man går upp kilona igen så är det väl inte en lyckad viktminskning? Det tycker i alla fall inte jag.

För att lyckas med en varaktig viktminskning tycker jag man ska satsa på några få förändringar i livsstilen så att det inte blir så komplicerat. Förändringarna ska funka även långsiktigt och inte bara en kort period.

Små förändringar som ger viktnedgång

Kategoriserat som Vikt
 

Om de på väderleksrapporten säjer att det ska bli 15 minusgrader här omkring, så får vi nästan alltid ungefär 10 grader kallare. Vi bor i ett så kallat "kallhål". Ofta spelar det väl inte så stor roll, men när termometern smyger ned under 20 minusgrader blir det inte lika kul att vara ute. Jag längtar efter skidåkning, men det funkar inte nåt vidare i kylan. Man blir så kall om ansikte, händer och fötter. Nåja, det får väl duga med promenader tillsvidare.

I går var vi till Skellefteå och var på bio och käkade middag med våra ungdomar. Vi såg Hobbit på 3D. Den var rätt så bra, men skulle nog ha varit nog så sevärd i 2D. På bion i Skellefteå har de 3D-glasögon som återanvänds och det är väl bra, men de var så tunga så jag fick skitont på näsryggen, vilket störde upplevelsen rejält.

 

 

 

Det kan vara så att de som dricker mycket lightdrycker har lättare att bli deprimerade. Det är amerikanska forskare som sett det sambandet när man tittat på dryckesvanorna hos en kvarts miljoner amerikaner.

Kaffedrickare verkade däremot ha något mindre risk att få depressioner.

Så att byta ut lightläsken mot kaffe är inte bara hälsosammare för kroppen utan kan göra att man känner sig piggare och gladare.

dn.se

 

Nu kan man köpa vitamin- och mineraltabletter för barn som ser ut som och smakar som godis. Idiotiskt - för att inte säja livsfarligt - säjer jag! Tänk om ett barn får tag i burken, tror att det är godis och äter upp hela innehållet!

Att äta överdoser av vissa vitaminer och mineraler är livsfarligt!

Kategoriserat som Kost och näring
 

FRÅGA: Hej! Vad tycker du om den så kallade "Sjukhussoppan". Jag behöver/måste gå ner i vikt och tyckte det där med soppan verkar bra! Men men...?                                                                                                /Eva


MITT SVAR:
Sjukhussoppan är en vanlig grönsakssoppa och dessa är väldigt kalorisnåla så visst går du ner i vikt. Om det bara är 1-3 kilon du vill bli av med så funkar det säkert bra. Men det funkar inte långsiktigt.

  • När du äter så pass få kalorier tar kroppen energi även från muskelmassan och du förlorar muskler.
  • Kroppen kommer att minska sin ämnesomsättning och när du går tillbaka till din vanliga kost går du väldigt enkelt upp i vikt igen (ofta hänger fler kilon med också)
  • Soppan är protein- och näringsfattig och går inte att leva på i längden.
  • Troligen kommer du att bli jättehungrig.
  • 1-2 kilo av viktminskningen är vätska, så man går inte ner så mycket i vikt som man tror.

Du kan ta soppan som en kickstart om du vill, men om du sen har fler kilon att gå ner så måste du tänka ett steg längre och göra några långsiktiga förändringar i dina vanliga kostvanor. Du hittar många tips i Viktkursen i Hälsas Viktklubb.
 

Kategoriserat som Vikt
 

I dag har vi gratulerat en ung 60-åring. Min moster Ulla-Britt bjöd på en massa godsaker så det var tur att vi var vrålhungriga efter en rejäl skidtur. Åt både tacopaj, sallad och fyra (!!) sorters tårtor :-)

Jag fyller själv jämt detta år och grubblar nu på hur jag ska fira min födelsedag. Enklast är ju att åka iväg och mysa någonstans med familjen. Men samtidigt känner jag att jag kanske borde ha någon form av kalas. Kanske öppet hus... men jag vet inte riktigt vad jag vill. Och vad ska man i så fall bjuda på?

Tips någon?

 

Ny forskning stödjer en hypotes om att intag av fruktos gör att risken ökar för överätning.

I studien jämförde man hjärnans reaktion när försökspersonerna drack en lösning med glukos och en lösning med fruktos. När man drack glukoslösning minskade aktiviteten i områden som styr över aptiten och försökspersonerna upplevde en viss mättnadskänsla. När man drack fruktoslösningen såg man inte dessa förändringar i hjärnan och personerna upplevde också mindre mättnad.

Fruktos finns i mindre mängder i frukt, men de största mängderna får de flesta i sig via vanligt socker eftersom det består av hälften fruktos och hälften glukos. Det finns gott om fruktos i fruktdrycker och juice men också i läsk, saft, måltidsdryck, godis, måltidsersättningar, proteintillskott, smaksatt yoghurt, kakor och sötsaker av mångahanda slag.

dagensmedicin.se

 

 

Det är vanligt att unga tjejer är rätt så viktfixerade och äter väldigt lite. Här svarar jag på en fråga från 13-åriga Emma som vill veta hur mycket godis hon kan äta på lördagarna utan att gå upp i vikt.


FRÅGA: Jag undrar hur mycket godis jag kan äta på lördagen utan att gå upp i vikt. Jag fikar aldrig eller äter mellanmål och äter bara enligt schemat. Middagarna är olika, annars äter jag samma sak varje dag. Jag är 13 år och promenerar 30 min varje dag utom på helgerna, men efter det sitter jag vid datorn.

Frukost: 2 dl naturell yoghurt,3 dl juice, 2 grova mackor med kokt skinka och gurka.
Lunch: 1 grov lunchmacka med kokt skinka och gurka. 2 dl mjölk
Middag: 2dl kokta fullkornsmakaroner med 125 g kokt lax. 3 dl mjölk


SVAR: Hej Emma! Det låter som om du har full koll på vad du äter och dricker och det är ju bra. Men trots att du äter nyttigt så får du inte i dig tillräckligt av alla näringsämnen. Vet du varför? Jo därför att du äter så lite.

Du behöver troligen ca 1900-2100 kcal vanliga dagar om man beräknar det på att du väger nånstans mellan 50-70 kilo. Men du äter bara ca 1300 kcal!

Jag förstår att tanken är att du ska kunna få njuta av mycket godis på lördagarna utan att gå upp i vikt, men problemet är att om du skulle fylla upp alla kalorier med enbart godis så får du för lite näring.

Att äta så lite kan dessutom göra att din kropp drar ner på ämnesomsättningen. Kroppen upplever att det är svält och då drar den ner på energibehovet, vilket ju inte alls är poängen.

Jag föreslår en kompromiss:
• Öka upp det dagliga matintaget med ca 300 kcal. Det kan exempelvis vara ett mellanmål med 0,5 dl nötter och en frukt eller en smootie med yoghurt och frukt eller bär. Lägg också till mer grönsaker i dina måltider! Det är kaloriosnålt, men innehåller tusentals viktiga ämnen som skyddar kroppen.
• Då kan du äta ca 4 hg blandat godis på lördagarna utan att riskera någon viktuppgång.

Hoppas att det ska funka bra!
Ha det gott!
Hälsningar Katarina
 

Kategoriserat som Kost och näring | Vikt
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!