Nu vänder det och blir ljusare för varje dag. De här bilderna är taget ungefär klockan 12 den 21 dec - årets kortaste dag. Hoppas att julhelgen ska bjuda på många lika härliga vinterpromenader. Lediga dagar kan vi ju passa på att gå ut när det är "ljust" så blir vi kanske lite piggare.

 

Här hos mig börjar vi i alla fall få julstämning:

  • Våra ungdomar är hämtade och har installerat sig i sina gamla rum.
  • Granen är huggen, intagen och klädd.
  • I går åt vi risgrynsgröt till lunch och julbord på restaurang Skogskåtan i Lycksele till middag. De hade väldigt goda sillar och den inkokta laxen var mums!
  • Julklapparna är köpta och inslagna.
  • Julpusslet är påbörjat.

Ja på det hela taget känns det som om vi är på banan :-)

Kategoriserat som Familj & Barn | Fritid | Träning & Motion
 

Var femte kvinna och var sjuttonde man i Stockholms län tröstäter, visar en ny studie från Karolinska Institutet. Det är lika vanligt bland yngre som äldre och bland singlar och gifta.

Bland dessa är fetma tre gånger så vanligt som hos övriga befolkningen.

Nästan alla blir sötsugna eller väljer extra energirik mat när man känner sig extra stressad eller nere, även om man inte alltid tänker på att det är för tröst. Så länge som det inte blir alltför ofta är det inget problem, men det är lätt hänt att det blir en ond cirkel. Man äter när man känner sig nere, går upp i vikt, blir deppig av viktuppgången och då äter ännu mer och blir ännu deppigare.

För det finns en tydligt koppling mellan tröstätande, övervikt och psykisk ohälsa.


TEST - ÄR JAG EN TRÖSTÄTARE?

Här kan du testa dig för att se om du är en tröstätare.


1. När jag känner mig orolig upptäcker jag ofta att jag äter.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


2. När jag känner mig nedstämd äter jag ofta för mycket.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


3. När jag är spänd eller ”uppskruvad” känner jag ofta ett behov av att äta.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


4. När jag känner mig ensam tröstar jag mig själv med att äta.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


5. Om jag känner mig illa till mods försöker jag dämpa min olust genom att äta.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


6. När jag känner mig dyster eller ledsen vill jag ha något att äta.

A. Stämmer precis.
B. Stämmer ganska bra.
C. Stämmer inte särskilt bra.
D. Stämmer inte alls.


SVAR:
För att kategoriseras som tröstätare krävs att man svarar med alternativen A eller B (stämmer precis eller stämmer ganska bra) på minst fyra av sex frågor.

Källa: SLL, 2014.

Dn.se

Kategoriserat som Personlig utveckling | Vikt
 

Jag mailade till Anita Wederbrand och frågade om hon ville fortsätta att vara med i Hälsa Viktklubb och då svarade hon på ett så bra sätt att jag gärna vill låta er läsa det. Det beskriver så bra den "aha-upplevelse" många får när de börjar använda vårt verktyg.

Hej Katarina!

Jag kommer inte att fortsätta i viktklubben. Däremot tycker jag att det var toppen att vara med, särskilt de första sex-sju veckorna. Det gav insikt om vad för slags mat som ger mest ”bilringar” per portion, och vad för slags motion som är mest prisvärt ur fettförbräningssynvinkel. Jag tycker helt enkelt att jag fått bättre koll.

Klart man vet från början att kakor som mellanmål inte är optimalt, men nu har jag koll på hur mycket jag måste kompensera om jag äter de där kakorna, och kan då lättare inse att det inte är värt det.
Man har fått en bättre helhetssyn och ett klarar samband helt enkelt.

Sedan tröttnade jag lite på att sitta och mata in varenda clementin och varje fysisk insats, men det är kanske mest för att jag gick ner de kilona jag ville bli av med ganska snabbt och sedan inte kände samma incitament längre.

Men jag tar med mig en massa nyttigt från klubben och kommer att rekommendera den till alla som försöker få lite styrsel på sin livsföring. Det är ju inte så svårt egentligen - man ska bara hamna på rätt spår :)

MVH Anita

 

Kategoriserat som Kost och näring | Vikt
 

Jag har både älskat och i det närmaste hatat luciafirandet under min livstid.

Jag började att älska! Redan som väldigt liten brukade jag lussa för familj och grannarna. Jag har ett fotografi där jag  uppenbarligen väcker farbror Birger och tant Agnes med fika på säng :-)  och där var jag inte mer än kanske 4-5 år. Men då var förstås mamma med.

När jag kom i skolåldern brukade jag, min bästa kompis och min lillebror ta en runda på kvällen och lussa för alla i omgivningen. Vi sjöng och hade lussekatter och pepparkakor med oss. Själv ansåg vi oss vara enastående duktiga, men gissningsvis lät det sådär...

Sen var det förstås alla luciafiranden i skolan. Jag älskade det! Var aldrig lucia, bara tärna, men det gjorde inget. Stämningen, stämsången, ljusen, verserna, allt var bara underbart!

Men när jag blev vuxen och startade bageri blev stämningen helt punkterad. Då var lucia enbart jobb, jobb, jobb. Jag stod och rullade de där jäkla lussekatterna nästan hela luciadygnet under många år.

Visst hann man väl också med lite trevligt luciafirande när barnen gick i skolan. Men man var ju helt slut av allt jobb då, så riktigt njutbart var det inte.

När jag slutade med bageriet blev lucia genast trevligare igen. Och riktigt maxat stämningsfullt och mäktigt blev det när min dotter gick estetprogrammet på Anderstorpsgymnasiet och de hade de mest fantastiska luciaföreställningarna jag någonsin sett. Underbart! Jag önskar bara att det blivit filmat, men det verkar inte så tyvärr. ( I alla fall inte på youtube) Jag vet att jag själv försökte filma men det var ju så mörkt att det blev urkass kvalité.

Och hur blir det i år då? Antagligen blir det noll och intet luciafirande :-(

Men jag har i alla fall gjort några goda lussekatter som vi kan äta till varm choklad i morgon efter vår vinterpromenad. Det är ju alltid nåt :-)

 

Amerikanska forskare vill väcka uppmärksamhet och hävdar att de tagit "det första steget mot ett piller som kan komma att ersätta löpbandet".

Det där typen av uttalanden är verkligen något jag kan bli vansinnigt irriterad över. För det är ju ren idioti! Det kommer ALDRIG att komma något piller som kan ge alla fantastiska hälsoeffekter som motion ger.

Det forskarna har upptäckt är substanser som omvandlar vita fettceller till bruna fettceller. De bruna är bättre i och med att de producerar värme och därmed förbrukar energi.

Det låter väl intressant, men om det verkligen kommer att kunna hjälpa mot fetma är ett stort frågetecken. Under årens lopp har det ju kommit så många preparat som teoretiskt sett skulle "bota" fetma, men det tycks inte vara så enkelt.

Vi får helt enkelt avvakta och se vad som händer. Men hur det än blir är det aldrig läge att skippa motionen.

Svd.se

Kategoriserat som Vikt
 

Nog kan det vara vackert även i december! Visserligen orkar solen knappt över horisonten, men just det gör att ljuset blir helt fantastiskt.


Som kontrast till dessa stilla vinterbilder var vi till stan (Skellefteå) igår och handlade. Där var det INTE stilla! Det märks att julhandeln är i full gång.

Som tur var fick vi lugna ned oss hos släkten där vi blev serverade en god middag. Supertrevligt!

 

Det tycks finnas ett samband mellan ett högt intag av yoghurt och minskad risk för diabetes typ 2, visar en ny stor studie. En portion yoghurt per dag minskar risken med 15-20 procent.

Däremot verkar diabetesrisken inte minska om man äter mycket av andra mejeriprodukter. Fetthalten på mejeriprodukterna tycks inte heller ha någon betydelse för risken att få typ 2-diabetes.

Lakartidningen.se

Kategoriserat som Kost och näring
 

Glittrande advent är här och vi har dragit vinnarna i november månads Hälsoutmaning.

 

TRÄNINGSBAND, CASALL EXETUBE MEDIUM
Anneli Stark, Malmö
Kent Johansson, Borås

BOKEN "PICKLAT OCH KLART" AV PIA HALL
Christina Olsson, Uddevalla
Kaisu Uimaniemi, Järna
Miriam Arlmark, Solna
Maria Larsson, Vara
Kerstin Malmqvist, Enskededalen

SUPERGRATTIS!

Och grattis även till alla ni andra som klarat utmaningen. Bra jobbat! Ni är alla vinnare!

 

PRISER DECEMBER
I december månads Hälsoutmaning kan du vinna 5 exemplar av Hälsas kalender "2015 Med lugn och fokus", samt ett presentkort på tre månaders medlemskap i "Storytel - böcker i mobilen", värt 507 kr.


»HÄLSOUTMANINGEN

 

 

Jag gillar verkligen att isarna på sjöarna häromkring ligger fina och stadiga. Det ger nya oprövade promenadvägar som genast piggar upp. Att gå på vattnet och se byn från ett annat håll än vanligt är inte alls helt fel, för de gamla vanliga promenadstråken är rätt så uttjatade.

Ja när jag tänker efter så måste jag ha gått oerhört många mil efter min vanliga 4-kilometersrunda. Jag promenerar samma väg minst fem dagar per vecka och det har jag gjort sen jag var ungefär 17 år, alltså i ungefär 34 år. Om jag räknar rätt så blir det 49640 km.

Jag har alltså gått nästan 5000 mil efter samma väg! Då är det inte helt fel med lite variation :-)

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Livsmedelsverket har kommit med ett förslag till uppdaterade kostråd. Det är inga nyheter, men jag tror poängen är att det ska bli tydligare och låta enkelt.


Nya råden i korthet:

  • Ät lagom mycket (inte mer än man behöver)
  • Rör på dig minst 30 min/dag och ta paus i stillasittandet.
  • Ät mer mat från växtriket och mindre från djurriket. Minst 500 g grönt per dag. Gärna grova grönsaker som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.


Dessa låter väldigt enkla och sunda, men kan vara nog så svåra att leva upp till. Speciellt delen med "ät lagom mycket". Hur mycket är egentligen lagom?

De flesta av oss vill ju äta oss mätta och då kan det lätt blir mer kalorier än vi behöver, speciellt om vi har ett stillasittande jobb. Att välja mättande mat är därför extremt viktigt för att kunna klara av att "äta lagom mycket".

Men här kommer råd nummer tre in och kan hjälpa till. Väljer man att käka mycket råkost, bönor, ärter, linser, kokt potatis och liknande, som är väldigt mättande, så ökar förstås förutsättningen att äta sig mätt utan att äta mer än man behöver.

Slv.se
 

Kategoriserat som Kost och näring | Mat och recept | Vikt
 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!