"Viktproblem handlar inte om brist på karaktär. Det är något i signalsystemet som är annorlunda." Det här säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson, som varit med och tagit fram ett preparat som enligt en ny studie ökar mättnadskänslan och därmed kan göra det enklare att hålla vikten eller gå ner i vikt.

Detta nya preparat, som är framställt av spenat, består av ett ämne, thylakoider, som fördröjer spjälkningen av fett i tarmen och gör därmed att mer mättnadshormoner hinner frigöras.

Charlotte förklarar att den moderna processade maten bryts ner alldeles för snabbt och att vi då inte får tillräckligt med mättnadskänsla. Thylakoiderna förlänger matsmältningen och då minskar suget efter mellanmål.

Nu vill förstås Charlotte Erlanson-Albertson att vi ska köpa det här tillskottet, men liknande effekt får man om man väljer att äta mat som spjälkas långsamt. Exempelvis bör man äta apelsiner istället för apelsinjuice, grovt bröd med frön istället för vitt bröd, råkost istället för kokta morötter och gärna relativt mycket fisk, ägg, bönor och nötter.
 
 

»Spenatextrakt ger viktminskning
»Minska i vikt med spenat
 

 

Foto: Thinkstock

 

Tänk att vi skulle hamna mitt i Göteborgs kulturkalas! Det hade vi faktiskt ingen aning om när vi åkte. Det blev en extra bonus till vår vistelse. Massvis med uppträdanden och utställningar i var och vartannat gathörn. Laleh uppträdde bland annat tillsammans med Göteborgssymfonikerna och vi hamnade mitt i folkhavet.

Överhuvudtaget har det varit väldigt trevliga dagar! Vi har hunnit med att se lite mer av Göteborgs omgivningar än vanligt på grund av att mitt möte var på andra sidan älven, Eriksberg. Mycket vackert! Här skulle man säkert trivas - även utan båt.


Och tro det eller ej - vi anlände hem till vår tågstation en kvart före utsatt tid. SJ levererade denna gång!

Kategoriserat som Fritid
 

Har tillbringat natten på tåget mot Göteborg och vi kom faktiskt fram i tid, ja vi var nästan lite för tidiga :-) Ska på ett möte, men det är inte förrän i morrn så i dag har jag och min man strosat omkring på stan, mumsat färska räkor och haft det mysigt.

Faktum är att det som är allra trevligast med att vara i de här trakterna är tillgången på färsk fisk och skaldjur. Det är verkligen inget jag är bortskämd med. I och för sig kan man ju fiska abborre och gädda i vår sjö, och ibland kan man köpa färsk lax på affären, men någon större variation blir det ju inte.

Tråkigt nog går det ju inte att ta med hem på tåget :-(  Men vi får njuta av det goda medan vi är här.

Kategoriserat som Fritid
 

Det var superbilliga meloner när jag handlade senast och jag köpte då på mig några extra av dessa godingar. För att variera mig testade jag att göra en specialdrink som passar bra när man behöver svalka sig. Det blir nästan som isglass men en kalorisnål variant som är lagom söt utan tillsatt socker. Ett stort glas innehåller bara 113 kcal och passar bra som mellanmål en varm dag.
 

MELON- OCH JORDGUBBSDRINK

1 stort glas

150 g vattenmelon
150 g frusna jordgubbar eller andra bär

Mixa och ät/drick.


Ja enklare än så kan det nästan inte bli, eller hur :-)

Kategoriserat som Mat och recept | Vikt
 

Vi påverkas mycket av de personer vi äter tillsammans med. Om min middagspartner äter stora portioner så är sannolikheten väldigt stor att även jag börjar äta större portioner. Väljer partnern att mumsa chips istället för ett äpple är risken stor att även jag frestas att välja chips.

Våra egna matvanor har med största sannolikhet påverkats väldigt mycket av vad vi åt i hemmet som barn. I första hand har föräldrarna men även dagis och skola otroligt stor makt när det gäller att skapa bra matvanor. Men helt klart påverkar också kompisar och framför allt våra livspartners hur och vad vi äter.

Men tänk då på att DU har otroligt stor makt och ansvar för vad din omgivning äter. Om du väljer bra mat kommer dina nära och kära att påverkas.

De flesta som skulle önska att familjen åt bättre mat försöker övertyga med ord och berätta hur bra och hälsosamt det är. Tyvärr funkar i regel pekpinnar väldigt dåligt. Bäst påverkar man genom att äta nyttigt och gott själv och visa att man mår bra av det.

Eller vad tror du?

dn.se

Foto: Thinkstock

Kategoriserat som Vikt
 

Trist att läsa att en av de få positiva effekterna av klimatförändringarna, nämligen snabbare tillväxt av olika grödor, inte är så positiv trots allt. Det visar sig att den högre koldioxidhalten visserligen speedar upp växtfarten, men att många näringsämnen inte tycks hinna med. De blir större och näringsfattigare.

Det här har inte nån större betydelse för oss i den rika delen av världen, för här äter vi ju frivilligt massvis med näringsbefriat skräp, som godis, chips o.s.v. och får hårddraget skylla oss själv om vi får näringsbrister. Här är tillgången till mat så stor att om vi bara väljer att äta riktig mat och äter varierat är det inga problem att få i sig all näring vi behöver, även om vissa grödor får lägre näringsinnehåll.

Men i de delar av världen där man har väldigt lite mat och bara några enstaka näringskällor så blir det problem om dessa innehåller mindre näring. Maten kanske visserligen räcker till fler, vilket ju behövs eftersom vi blir fler och fler, men risken för bristsjukdomar blir ännu större.

svd.se

Kategoriserat som Kost och näring
 

Vi tog en skön båttur på sjön med vår dotter och hennes kille! Vädret var underbart och ungdomarna glada och förälskade. Härligt!

Och visst var det nästan overkligt vackert!

Kategoriserat som Familj & Barn | Fritid
 

Det här är sockerärter som växer i grönsakslandet. Jag tar mig en ärtskida att knapra på så snart jag passerar. De små späda är godast tycker jag. De stora och tjocka blir lite sega att äta råa, men då kan man pilla ut ärterna och mumsa på dem.

När jag köper grönsaker i affären så brukar jag köpa salladsärter (suger snaps), men jag har aldrig tidigare tagit reda på vad skillnaden är mot vanliga sockerärter. Nu kan jag läsa att salladärter är en korsning mellan sockerärter, tjocka baljväxter och märgärter. Dessa är ju mindre trådiga än sockerärternas skida och passar därför helt perfekt att knapra på som mellanmål.

De är rika på protein och kostfibrer vilket gör dem mättande. Samtidigt är de kalorisnåla, 100 gram innehåller bara knappt 40 kcal och det är en hel hög ärter. Dessutom är de rika på många vitaminer och mineraler, särskilt C-vitamin och folsyra.

 

Kategoriserat som Kost och näring | Vikt
 

Det kan vara påfrestande med värmen, särskilt om man som renarna är rustade för fjällen och egentligen inte ska vara här på somrarna.

Men kanske är detta jultomtens renar som kommer och ska hämta in önskelistorna. De står ju vid postlådorna i alla fall :-)

 

Det varma vädret bara fortsätter, i alla fall här där jag bor. Det måste ju vara över en månad sedan jag hade på mig långbyxor. Kjolar och shorts är verkligen något jag trivs i, så det gillar jag skarpt.

Men det är torrt som tusan i naturen och vi får hålla tummarna för att det inte börjar brinna. Stackars alla som bor där det brinner i Västmanland! Otäckt!

Vi har en sågverksindustri här i byn och där har det brunnit flera gånger. Det läskigaste var när jag var omkring 6-7 år då i stort sett hela industriområdet brann upp och hela byn var hotad. Asfalten på vägen smälte och jag minns tydligt hur man stod och släckte småbränder när gnistor flög över ån mot vårt hus.

Kategoriserat som Mina tankar
 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



Yogaresa med Malin Berghagen

Följ med Hälsa och Malin Berghagen på en läsarresa i yogans tecken 14–21 september 2014. Resan går till Santa Ponsa, som är en av Mallorcas pärlor med fantastisk natur och en oas för kropp och själ.
ALLT OM RESAN HÄR!


VIP-kund

Kanonpris – först till kvarn!

Beställ genom att ringa 08-28 08 00
eller mejla info@vipkund.com 

Uppge namn, adress, kundnummer, 
e-postadress och mobilnummer, samt antal och färgval – grå, svart eller vit. Gäller endast för prenumeranter och inom Sverige.

Ord pris: 499 kr.
Frakt tillkommer med 49 kr/beställning.

Begränsat lager – beställ redan idag! 


 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!