Den här årstiden är det ju många som spelar golf, vilket är ett förvånansvärt bra sätt att få fart på förbränningen. Det är visserligen väldigt lågintensivt, men man håller på under lång tid. En fem timmars golfrunda bränner kanske 1000 kcal mer än om man bara ligger i solstolen.

Själv har jag för första gången i livet "smygtestat". På Piteå Havsbad där vi tillbringat den senaste tiden, har de en "Pay and play-bana" - en korthålsbana där man inte behöver något så kallat grönt kort för att spela.

Det var jättekul, men supersvårt! Jag är skapligt bra på minigolf och kan därför putta relativt okey, men det här med att svinga och slå lite längre hade jag noll koll på. Ibland missade jag bollen, ibland slog jag i backen och då och då fick jag till ett rätt bra slag. Helt okontrollerat alltså! Trots att vi spelade tre gånger.

Nåja, kommer fler tillfällen kanske jag kan träna upp mig. Skam den som ger sig!

Kategoriserat som Träning & Motion
 


Värmen i inlandet blev för påträngande - det slutade gå att tänka - så vi tog husvagnen och åkte till havet, närmare bestämt till Piteå.

Här är det betydligt skönare! Och sen behöver man ju inte tänka så mycket när man är ledig heller :-)

 

 

Men nån vidare internetuppkoppling har vi inte, så jag kan knappt kolla mailen. Då och då kommer jag in så pass att jag kan svara på det viktigaste, men i övrigt får jag även ledigt från datorn :-)

Kategoriserat som Fritid | Resor
 

Det finns gott om sockerfällor, men vissa är värre än andra. Men det gäller att titta på de riktiga bovarna och inte fastna i jakten på de fåtal gram som kan finnas för att balansera smaken i vissa livsmedel, som dressingar och kryddblandningar. Jag tillsätter själv en gnutta honung eller socker i vissa marinader och liknande och det finns ingenting i det som är skadligt.

Det är också stor skillnad med att göra en bärdrink eller liknande och tillsätta en nypa socker jämfört med att köpa läsk.

Socker är inte farligt i sig själv, utan det är mängden socker man bör se över.

WHO:s nya mål är att högst 5 procent av vårt totala energiintag ska komma från socker, vilket är ungefär 25 gram för en vuxen och förstås ännu mindre för barn. Då gäller det att fokusera på att hitta de riktiga sockerbovarna och plocka bort dem.

Detta lär vara en riktigt utmaning eftersom barn i Europa tydligen äter hela 100 g socker per dag. Det visar en ny europeisk studie. Barnen åt i snitt 308 gram läsk, godis, kakor, bullar per dag vilket totalt sett gav 98 g sockerarter. Det innebär att barnen fick 26 procent av sitt totala energiintag från socker! Ganska långt från 5 procent!

Här har nutritionisten Åsa Brugård Konde listat och kommenterat några av våra vanligaste sockerfällor.

Värst tycker jag är alla typer av sockerinnehållande drycker, som exempelvis måltidsdrycker (även lättdryck), fruktyoghurt, bär- och fruktsoppor/krämer och flingor/müsli.

Ett bra råd är att läsa på förpackningen och se till att dessa ämnen inte finns med långt upp i ingredienslistan:

Socker, dextros, sackaros, glukos, glukossirap, fruktos, fruktsocker, maltos, rörsocker eller maltodextrin.

De betyder alla socker. Kolla också så att inte flera av dem finns med längre ner i innehållsförteckningen, för då döljer man socker innehållet genom att tillsätta flera sorter.

Kategoriserat som Kost och näring | Vikt
 

I Stockholmsområdet minskar övervikt och fetma bland åttaåriga flickor för första gången. År 2003 var 17,1 procent överviktiga eller feta och 2011 hade det sjunkit till 10,5 procent.

I övriga landet syns ännu inte samma tydliga trendbrott, men forskaren Finn Rasmussen som gjort studien, tror att resten av landet följer efter.

Det som är tydligt i den här studien och i många andra är att vikten följer med utbildningsnivån. Lågutbildade har fetare barn och är också själva fetare.

Finn Rasmussen säger att barnfetma är en klassfråga och viktkurvan i Stockholm följer bostadspriserna. Ju högre bostadspriser, desto mindre övervikt och fetma.

Men hans förklaring till det köper jag inte fullt ut. Han anser att högutbildade bättre tar till sig information om betydelsen av bra mat och motion och så kanske det kan vara. Men han säger också att högutbildade priorierar sina barns hälsa. Vad då! Skulle inte lågutbildade prioritera sina barns hälsa? Det tror jag inte ett dugg på!

Nä jag tror mer det handlar om att lågutbildade oftare har det svårare att klara sig ekonomiskt. Det i sin tur är oerhört stressande och gör att fokuset måste vara på att överhuvudtaget få det att gå ihop. Man har inte heller råd att köpa lika mycket grönsaker, frukt och bär eftersom det är förhållandevis väldigt dyrt.

Dn.se

Kategoriserat som Vikt
 

Nu kan alla hjortronplockare börja ladda! Bästa motionen som dessutom ger gratis superfood!

Kategoriserat som Fritid | Träning & Motion
 

I dag fick vi besök av en cyklande skåning som var på väg från Nordnorge till Simrishamn i Skåne. Han hade slut vatten och var törstig och hade dessutom problem med bakhjulet som satt lite löst.

Självklart fick han fylla på sina flaskor med vatten och Börje hjälpte honom med bakhjulet så pass att han kunde fortsätta mot Lycksele och en cykelreparatör.

Den här årstiden passerar det ganska många cykelsemestrare här förbi. Vi bor vid Sverigeleden och det är ju både en och annan som cyklar från norr till söder. Av någon anledning är det väldigt sällan någon åker från söder till norr, men det är väl mer uppför då förstås :-)

Anders, som cyklaren hette, var väldigt nöjd över den vackra naturen och de trevliga människorna. Han rekommenderade verkligen rutten.

Lycka till Anders!

Själv cyklar jag gärna, men inte så himla långt. Jag skulle jättegärna åka på cykelsemester, men just nu pallar nog ryggen tyvärr inte. Men det är ju toppenbra motion så jag cyklar gärna kortare sträckor.

I dag åkte jag till författaren Torgny Lindgrens födelseby Raggsjö, som ligger ungefär en halvmil bort, och cyklade in i hans "berättarhjärna". Intill det hus där han växte upp går en gammal skogsväg till Inreliden - Inrelidvägen.

Inreliden dyker upp lite här och där i Torgny Lindgrens böcker och det är sannerligen vackert här med utsikt över både sjö och berg.

Jag lyckades ta mig helskinnad nedför berget efter den knöliga gamla vägen/stigen. Som tur var har jag en mountainbike (eller lånar sonens). Men det var verkligen en upplevelse. Om du är i närheten, så titta förbi!

»Torgny Lindgrens litterära landskap

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Såg nyss den första delen i "Fett, fusk och frosseri". Det är en dansk reportageserie där man tittar på olika orsaker till att folk blivit så mycket fetare idag och funderar på vad man ska göra åt det.

Programmet innehöll väl inte direkt några nyheter, men det var gjort på ett lite humoristiskt sätt och var absolut sevärt. Det går i repris i morrn den 3 juli kl 10,25 i Svt1 om ni vill kolla.

Kategoriserat som Vikt
 

Nu har vi dragit vinnarna i juni månads Hälsoutmaning i Hälsa Viktklubb. Stort grattis till er!

2 ST VÄTSKEBÄLTEN, THE NORTH FACE ENDURO BELT
Per Andersson, Västerås
Maria Olsson, Uppsala

3 EX AV BOKEN "MAGE RUMPA LÅR"
Anna Nilsson, Laholm
Maria Högberg, Hyssna
My Soling, Vintrosa


Även alla ni andra deltagare har gjort ett jättebra jobb och jag hoppas ni fortsätter i samma fina stil. Det är ju härligt att vara ute och röra på sig när det är sommar!

Om du inte är medlem ännu och vill delta i juli månads Hälsoutmaning så går det jättebra. Då kan du vinna presentkorgar med superfood och ekologiska produkter från nu3, värde 560 kr/st.

»HÄLSOUTMANINGEN
 

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 

Nu är det dags för en ny Hälsoutmaning

I juli lottar vi ut tre presentkorgar med superfood och ekologiska produkter från nu3, värde 560 kr/st.

KORGARNA INNEHÅLLER:

• Gojibär av årets skörd - Näringsrikt och gott i yoghurten eller bakningen.
• Ekologiska aroniabär - Perfekt som nyttigt snack.
• Ekologiska pinjenötter - Gott och hälsosamt i salladen.
• Ekologiskt matcha-te - antioxidantrikt matchapulver av högsta kvalité.
• Ekologiska torkade mangobitar - Gott som nyttigt mellanmål eller godis.
• Ekologiska chiafrön - Berika müslin med kolesterolsänkande chiafrön.

 

»Läs mer på www.nu3.se

»Läs mer om Hälsoutmaningen

Kategoriserat som Träning & Motion | Vikt
 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



Yogaresa med Malin Berghagen

Följ med Hälsa och Malin Berghagen på en läsarresa i yogans tecken 14–21 september 2014. Resan går till Santa Ponsa, som är en av Mallorcas pärlor med fantastisk natur och en oas för kropp och själ.
ALLT OM RESAN HÄR!


VIP-kund

Kanonpris – först till kvarn!

Beställ genom att ringa 08-28 08 00
eller mejla info@vipkund.com 

Uppge namn, adress, kundnummer, 
e-postadress och mobilnummer, samt antal och färgval – grå viol eller lime. Gäller endast för prenumeranter och inom Sverige.

Ord pris: 639 kr.
Frakt tillkommer med 69 kr/beställning.

Begränsat lager – beställ redan idag! 


 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!