Oj vad det debatteras om socker just nu! Synd att det alltid ska bli bråk när man egentligen vill ungefär samma sak. Verbal pajkastning kanske man kan kalla det, men det är väl för mycket socker i paj :-)


SLV: Vi rekommenderar inte en massa socker

Ann Fernholm: Debatten kring barn och socker flyter vidare

Kategoriserat som Kost och näring
 

Ett högt sockerintag tycks påverka hjärnan så att minnet försämras, enligt ny forskning som  svd.se berättar om. Den här studien var visserligen gjord på råttor, men vi människor reagerar ju ofta ungefär på samma sätt.

Råttorna hade tränats att ta sig igenom en komplicerad labyrint, men när man matat dem med en sockerlösning fick de mycket svårare att komma ihåg vägen genom labyrinten. De råttor som var i "tonåren" fick sämst resultat på testet.

Man tror att minnesförsämringen kommer av en inflammation i hippocampus, som är den del av hjärnan som styr minnet. Hjärnan är extra känslig för vad man äter under dess utveckling och därför kanske ungdomars hjärnor påverkas mer än vuxnas.

Vissa av råttorna fick utöver sockret även omega 3-fetter och dessa råttor klarade uppgiften bättre. Kanske kan omega 3 skydda något mot sockrets skadeverkningar?

Foto: Thinkstock

Kategoriserat som Kost och näring
 

I en artikel i Dn står det om en australisk studie som jämför snabbare och långsam bantning. Hälften av de 200 försökspersonerna gick på en väldigt kalorisnål diet där de under 12 veckor bara fick äta 450-800 kcal/dag (troligen pulverdiet gissar jag). Resten fick gå på en "snällare" diet där antalet kalorier minskades gradvis.

Det första målet var att förlora minst 12,5 % av sin kroppsvikt (de var förstås kraftigt överviktiga). 81 procent av snabbantarna och 50 procent av de andra klarade målet.

Nästa mål var att behålla viktminskningen - vilket gick åt skogen för både grupperna trots tre års uppföljning. Där gick båda grupperna upp drygt 10 kg i genomsnitt.

Vad drar man då för slutsats av det? Ja de ansvariga för studien drar slutsatsen att snabb-bantning är minst lika bra som lite lugnare bantning.

Jag drar slutsatsen att bantning suger! Oberoende av vilken bantningsdiet man väljer så går man upp i vikt igen om man går tillbaka till sina vanliga vanor - och det gör ju de flesta.

Det enda som fungerar för att varaktigt bli av med kilona är att ändra sina vanliga mat- och motionsvanor permanent.

Kategoriserat som Vikt
 

Usch så trist att vi konsumenter alltid ska bli lurade av falska livsmedelsföretag! Det som vi tror är riktiga näringsbomber - torkade bär - kan mycket väl vara dränkta i socker.

Nära hälften av innehållet är ofta socker eller koncentrerad juice är enligt en gransking Dn gjort. Att söta med koncentrerad äppel- eller ananasjuice är egentligen ännu värre än att sockra bären tycker jag. Många vet ju inte att det bara är ett lurigt sätt att söta dem med.

Det gäller verkligen att läsa på förpackningen! MEN det är verkligen inte lätt, för på de granskade förpackningarna framgår inte hur stor andel som egentligen är bär. Kanske är det ett lagbrott?

Varför gör man då så här? Ja troligtvis handlar det om pengar. Juice och socker är ju betydligt billigare än bär.

 

 

I helgen ställde vi bort cyklarna, gräsklipparen och sånt som vi inte ska använda i vinter. Ja vi har ju alltså fått snö!! Vi trodde den skulle tina bort, men nu har den legat kvar sen i fredags.

När vi pysslade med det så upptäckte vi att getingarna börjat bygga ett tjusigt bo på ett lite konstigt ställe. Det stod en gammal hink med handtaget uppåt i vår lada och det tyckte tydligen getingarna var ett bra ställe för ett hus. Lite crazy tycker jag, men jag är ju inte geting :-)

Kategoriserat som Fritid
 

Stärkelse, som finns gott om i pasta, bröd, ris och liknande, byggs upp av sockerarten glukos och när vi äter stärkelse så spjälkas den till glukos/blodsocker som tas upp av kroppen. Man skulle alltså kunna säga att pasta är uppbyggt av en typ av socker.

Men är det då lika skadligt för kroppen att äta stärkelse som att äta vanligt socker? Nja, det beror på vem man är och hur man lever.

Har man diabetes typ 2 eller metabolt syndrom kan inte kroppen hantera stora mängder blodsocker/glukos och då är det en dålig idé att stoppa i sig pasta och bröd. En frisk och fysiskt aktiv person har däremot inga problem att ta upp och och använda glukos, som egentligen är ett bra bränsle för kroppen.

Det knepiga med socker är att det bara till hälften innehåller glukos. Andra hälften är fruktos och det kan ställa till stora problem i kroppen.

Här berättar Ann Fernholm om vad som är problemet med fruktos och varför socker är skadligare än stärkelse.

Kategoriserat som Kost och näring
 

Vill du gå ner i vikt? I så fall tycker jag du ska prova att använda kostdagboken regelbundet under en lite längre period. Visst, det tar ju lite tid och känns kanske jobbigt, men faktum är att det är ett effektivt sätt att få fart på viktminskningen.

I en studie där man följde ca 1700 personer under ett 6 månaders viktminskningsprogram, såg man att de som var flitigast på att föra kostdagbok också gick ner mest i vikt.


Det finns flera anledningar till att det är viktsmart att föra kostdagbok:

  • Kostdagboken hjälper dig hitta dina viktfällor och kaloribovar. De är inte alltid där man tror.
  • Du kan se och justera balansen mellan de kalorier du äter och dem du förbrukar.
  • Du blir mer uppmärksam på vad du stoppar i dig.
  • Du får en överblick och kan hitta smarta förändringar i dina vanor.


Men det är viktigt att förstå att det inte räcker att kostregistrera en enstaka dag. Som ny medlem är det vanligt att man registrerar en eller ett par dagars måltider och motion. Resultatet av det är nästan alltid att det ser ut som om man redan äter mindre än man förbrukar och då tänker många att det inte är någon poäng att fortsätta.

Varför det ser ut så har flera förklaringar. Dels så kan det mycket väl vara så att man äter rätt så lite energi i vanliga fall. Övervikten kommer sällan av det man äter vanliga dagar. Dels så gör själva registrerandet av måltider och aktiviteter att man tänker mer på vad man stoppar i sig och det får en begränsande effekt. Dessutom så är det lätt gjort att till att börja med glömma vissa halvt dolda kalorier, som drycker, ”osynliga” dressingar och smakbitar som man inte tänker på att man stoppar i sig.


En vanlig anledning till att man inte orkar fortsätta att fylla i sina måltider och aktiviteter är att man tycker att det tar för lång tid och är för krångligt. Och visst tar det tid, men när man kommit på knepen som underlättar arbetet går det betydligt snabbare och enklare.

TIPS FÖR ENKLARE OCH EFFEKTIVARE KOSTREGISTRERING:

• Var inte alltför noga med att det ska vara exakt rätt livsmedel. Det är väldigt liten skillnad kalorimässigt mellan exempelvis olika brödsorter.

• Däremot är det viktigt att vikten på portionen blir rätt. Väg helst maten till att börja med. Sen kan du enklare uppskatta vikten på pastaportionen eller brödskivan. Om ditt mål är viktnedgång är det alltid bättre att överskatta vikten än att undervärdera den.

• Använd funktionen ”Spara som favoritmåltid” ofta till att börja med. De allra flesta av våra måltider återkommer ju förr eller senare. Då kan du använda den måltiden om och om igen. Om du inte äter exakt likadant nästa gång maträtten återkommer så går det enkelt att ändra eller ta bort vissa delar.

• Använd dig av recepten som ingår i tjänsten. De är redan näringsberäknade och går enkelt att lägga till i kostdagboken med en knapptryckning.
 


Orkar du inte med att pilla med dator eller mobil så funkar det även skriva upp vad du äter i ett vanligt anteckningsblock. Det ger visserligen ingen koll på kalorierna, MEN det gör att du blir mer uppmärksam på vad du stoppar i dig.

I viktminskningsstudien som jag refererade till tidigare satsade man på att äta 500 kcal om dagen mindre än man förbrukade och det ledde till en genomsnittlig viktminskning på 5,8 kg, betydligt mer för de som var flitigast på att föra kostdagbok.

Att fylla i sina måltider och sin träning gör att man är mer uppmärksam på vad man äter och hur mycket man rör på sig och det ger resultat på vågen. Men självklart är det inte meningen att du ska föra kostdagbok resten av livet. Du ska använda kostdagboken som hjälpmedel tills du fått in nya rutiner som du känner dig nöjd med. Sen nöjer sig de flesta med att kolla upp någon dag eller vecka då och då.

Låt inte latheten bedra visheten - börja fylla i din kostdagbok redan idag!

»HÄLSA VIKTKLUBB

Kategoriserat som Vikt
 

Anna Bratt har skrivit en bra sammanfattning av hur läget är när det gäller forskningen om mättat fett i relation till vår hälsa. Det har ju verkligen svängt!

För bara några år sedan "visste" väl alla att mättat fett var farligt, medan det nu är många i forskarvärlden som är tveksamma eller anser att mättat fett inte har någon negativ effekt alls.

Personligen är jag övertygad om att vårt stora intag av socker och snabba kolhydrater är betydligt skadligare för hälsan, men å andra sidan tycker jag inte man ska kasta sig över smörpaketet. Raps- och olivolja är ju till exempel väldigt nyttiga fettkällor som man gärna kan använda i matlagningen ibland.  Att äta lite av varje mår man i regel bäst av.

Kategoriserat som Kost och näring
 

Nu har vi dragit vinnarna i september månads hälsoutmaning i Hälsa Viktklubb. Ni som klarat utmaningen har verkligen jobbat på fantastiskt bra och ni är alla vinnare genom bättre hälsa, men här kommer de som också hade tur i utlottningen.

PRESENTSET BURT´S BEES
Sophia Rudehill, Stockholm

3 EX AV BOKEN ”YOGA EN KVART OM DAGEN”
Melissa Muukka, Tumba
Eva Granberg, Köping
Marie-Louise Thorsell, Knivsta

Grattis!


Om du inte redan är med, så är du välkommen att hoppa på oktober månads utmaning.

»HÄLSOUTMANINGEN

Då kan du vinna detta

 

 

Kategoriserat som Träning & Motion
 

Det här med rubbningar i tarmfloran och ökad risk för fetma är otroligt intressant. En sak som verkligen rubbar tarmfloran är ju antibiotika. Oftast återhämtar den sig, men kanske kan barns tarmflora skadas mer långsiktigt.

En ny amerikansk studie visar att de barn som fått fyra eller fler antibiotikakurer oftare var feta än de barn som fått färre eller inga kurer.

Man såg också att det var skillnad på vilken typ av antibiotika barnen fått. De som fått bredspektrum-antibiotika, som slår mot fler typer av bakterier var fetare än de barn som fått mer specifik antibiotika.

Nu är det förstås svårt att undvika den typen av medicin i vissa fall, men helt klart tas det ofta antibiotika onödigt ofta. Jag tror att man blivit mer restriktiv idag, men när jag hade småbarn skrev läkarna ut penicillin för minsta lilla öroninflammation.

Antibiotika som barn ökar risk för fetma

Kategoriserat som Vikt
 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 |
Viktcoachens blogg
 
BlogRankers.com Internet bloggar
 
 
HÄLSAs Viktklubb
 

Ner i vikt en gång för alla!

Genom handfasta tips, ett unikt kostdataprogram och många goda recept får du den motivation och inspiration du behöver för att gå ner i vikt på ett effektivt och varaktigt sätt.

Välkommen som medlem!

►HÄLSAs Viktklubb

 

 

 
 

Annons:



VIP-kund

Kanonpris – först till kvarn!

Beställ genom att ringa 08-28 08 00
eller mejla info@vipkund.com 

Uppge namn, adress, kundnummer, 
e-postadress och mobilnummer, samt antal och färgval – grå, svart eller vit. Gäller endast för prenumeranter och inom Sverige.

Ord pris: 499 kr.
Frakt tillkommer med 49 kr/beställning.

Begränsat lager – beställ redan idag! 


 
Nyhetsbrev
 

Anmäl dig till Hälsas nyhetsbrev och få nyheter, trender, recept och träning.

►Jag vill ha HÄLSAs nyhetsbrev.

 

 
WEBBSHOP
 

CORE FÖR ALLA
Anneli Tapper ger övningar som hjälper dig i vardagen.
Se trailern
Köp DVD!

 

RAW FOOD FÖR ALLA

Erica Palmcrantz Aziz visar 17 härliga raw food-recept.
Se trailern
Köp DVD!



 
Gör en god gärning!
 

Kiva - lån som förändrar liv
close
loading

Hjälp någon ur fattigdom!